Google kan urettmessig ha kostet annonsører milliarder
Det viser en undersøkelse av Adalytics.
Adalytics har publisert en artikkel på deres sider som påstår at Google kan ha misledet sine reklamekunder de siste tre årene.
De anklager Google for å ha brutt sine egne retningslinjer for visning og betaling av reklamer gjennom sitt TrueView reklameprogram, spesifikt «in-stream»-reklamer.
Men, hva er TrueView, og hvordan kan Google ha urettmessig bekostet annonsekjøpere for muligens milliarder av dollar?
TrueViews «in-stream»-reklamer er Googles reklameprogram hvor annonsører betaler for hver gang deres videoreklamer blir sett. I prinsippet skal annonsører bare betale for reklamevisninger når en bruker ser over 30 sekunder av videoen, eller hele hvis den er kortere enn 30 sekunder.
I tillegg for å kvalifisere til betaling må visningen oppfylle visse kriterier. Dette inkluderer at man kan hoppe over reklamen etter fem sekunder, at lyden må spilles, og at videoen og reklamesnutten ikke spilles av ved passiv scrolling. Reklamen må også være koblet til annet content, og skal ikke stå og spille for seg selv.
De som bruker YouTube har garantert sett en av disse reklamene, som er hovedarenaen for TrueView. I tillegg kan disse reklamene også spilles på tredjeparts apper og nettsider, som er en del av Google Video Partners (GVP) nettverket.
73 prosent ugyldig
Adalytics sine undersøkelser viser at et stort antall av TrueView «in-stream»-reklamer, som er kjøpt av diverse merkevarer og byrå, ser ut til å ha blitt spilt av på hundretusenvis av nettsider og apper som ikke møter Googles egne kvalitetsstempler.
For eksempel så var mange av reklamene ikke koblet til annet content, lyden var slått av og videoene ble avspilt gjennom passiv scrolling. Det ble også påvist mediespillere som kun spilte reklamer i en endeløs loop.
Dette kan i gjengjeld ha blåst opp tallene på sette reklamevideoer, som da påfører annonsører høyere kostnader.
Undersøkelsen viser at så mye som 73 prosent av annonsørenes reklamebudsjett tilknyttet TrueView kan ha blitt brukt på ugyldige visninger. Bare 16 prosent av pengene ble brukt på YouTube, mens 11 prosent gikk gjennom GVP-nettverket.
Google svarer
Google og deres direktør for Global Video Solutions, Marvin Renaud, har på sin blogg kommet med et svar til Adalytics’ undersøkelse, og anklager dem for å ha «grovt misledet annonsører, byråer og offentligheten». De mener på sin side at de har alt på det rene, og at annonsørene har full kontroll over hvor reklamene deres vises.
De sier at de følger retningslinjene de har lagt, inkludert de som er knyttet til GVP-nettverket, og at de håndhever disse reglene strengt.
Men ikke alle er enig i Googles svar på rapporten.
Dr. Augustine Fou, en ekspert på digital svindel og markedsføring, mener Googles håndheving av deres retningslinjer er for dårlig.
Han nevner blant annet at apper og nettsider fra sanksjonerte land som Iran og Russland har blitt godkjent og innlemmet i GVP-nettverket, og viser TrueView «in-stream»-reklamer som direkte bryter med Googles egne regler.