–Barn møter reklame nesten overalt hvor de ferdes, sier Nina Elise Dietzel, underdirektør for tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet skal lære barna reklamevett

Norske barn utsettes for et massivt reklametrykk i sosiale medier. 

Publisert Sist oppdatert

Det er viktigere enn noen gang at barn lærer om reklame allerede fra ung alder. Derfor har Forbrukertilsynet lansert Reklameskolen for barneskolen. 

– Forbrukertilsynet har laget Reklameskolen på oppdrag fra Barne- og familiedepartementet. Formålet med verktøyet er å formidle kunnskap til barn og unge om reklame og hvordan markedsføring påvirker oss, sier underdirektør for tilsynsavdelingen i Forbrukertilsynet, Nina Elise Dietzel, til KOM24. 

Barn møter reklame overalt

Norske barn utsettes for et massivt reklametrykk. Det viser undersøkelser fra Medietilsynet

Barn møter reklame nesten overalt hvor de ferdes: på sosiale medier, i spill, apper, i forbindelse med fritidsaktiviteter og på skolen. En av utfordringene med dagens reklame er at den kan være vanskelig å oppdage, forteller Dietzel.

– Reklame er ikke lenger bare et avbrudd i en TV-sending – den er blandet med lek og underholdning i ulike spill og forkledd som personlige anbefalinger på sosiale medier. 

Barn er aktive brukere av sosiale medier og de utsettes for reklame fra de er ganske små. Derfor sier Dietzel at det er viktig at de lærer om reklame og hvordan den påvirker oss allerede fra ung alder. 

Særlig vern mot reklame

– Målet er å lære barn å kjenne igjen reklame og forstå hvordan reklamen påvirker oss. Da blir det lettere å forholde seg kritisk til reklamebudskap og ta gode og selvstendige valg i møte med reklame, utdyper hun. 

Det finner også lovregler som gir barn et særlig vern mot reklame. Målet er derfor også at barna skal lære mer om hva som er lov og ikke, og dermed bli klar over hva slags type reklame som faktisk er forbudt. 

Verktøyet består av filmer, informative tekster og ti interaktive oppgaver. Tre av filmene er animasjonsfilmer som er laget spesifikt for målgruppa. Disse handler om virkemidler i reklame, reklame i sosiale medier og i spill. 

I de interaktive oppgavene kan barna lære om reklame og teste kunnskapen sin. 

– Noen av oppgavene bruker eksempler fra ekte reklame, mens andre er utformet med tydelige og morsomme illustrasjoner. Vi tar utgangspunkt i reklame som barn møter på i dag, slik at eksemplene vil være noe de kjenner igjen fra sin egen hverdag, forteller Dietzel.

Testet med gode tilbakemeldinger

Det nye opplæringsverktøyet er testet på skoler i Vestfold og Telemark med gode tilbakemeldinger.

– For eksempel svarte over 80 prosent av elevene at de lærte noe nytt. Vi fikk også flere tilbakemeldinger som har hjulpet oss med å forbedre flere av oppgavene, fjerne oppgaver som var vanskelig å forstå, og kutte og forbedre tekster som var for lange og vanskelige, sier Dietzel. 

Reklameskolen passer godt inn i fagene norsk og samfunnsfag. Innholdet kan også knyttes opp mot læreplanmål i kunst og håndverk, og opplegget egner seg godt til tverrfaglig arbeid.

– Reklameskolen kan gjennomføres i klassen som et helhetlig opplegg fra A til Å, men lærerne kan også velge å bruke enkelte temaer som er spesielt viktige og relevante for deres elever, som for eksempel reklame i sosiale medier eller reklame i spill, sier hun. 

Dietzel forteller også de har utarbeidet egne læresider som gir forslag til hvordan lærerne kan bruke opplegget. 

Foreldre kan spille en viktig rolle

Selv om Reklameskolen er laget primært for bruk i skolen, kan det også brukes av barna på egen hånd, eller sammen med foresatte. 

– Barn eksponeres gjerne for annen type reklame enn oss voksne. Snakk med barna om reklamen de ser og ta gjerne en kikk på Reklameskolen sammen. Kanskje de voksne også kan lære noe?

– Hvis du tenker at dette er noe barna dine bør lære om på skolen, kan du jo anbefale læreren å ta en kikk på Reklameskolen, legger hun til. 

Powered by Labrador CMS