Sykepleie på hjul får hjelp av Halsen reklamebyrå og b.bold i sin nye reklamekampanje.
Sykepleie på hjul får hjelp av Halsen reklamebyrå og b.bold i sin nye reklamekampanje.

– Vi vil at folk ikke bare skal åpne lommebøkene sine én gang i året på plikt

Spesielt før jul appellerer en rekke fantastiske hjelpeorganisasjoner til samvittigheten vår i håp om at det er akkurat dem vi skal velge å sende pengene våre til. Hvem synes du mest synd på i verden, akkurat nå?

Publisert

Sykepleie på hjul er et helsetilbud drevet av Fransiskushjelpen. De hjelper Oslos tyngste rusavhengige med helsehjelp, sårrens, rent brukerutstyr, overdosespray og medmenneskelighet og forståelse i en ellers hard hverdag.

Slik ser kampanjen ut i Oslos gater.
Slik ser kampanjen ut i Oslos gater.

Det siste året har de samarbeidet med Halsen reklamebyrå og b.bold, et rådgivermiljø for organisasjoner og fundraising, for å få hjelp til å finne både sin stemme og sin posisjon i et marked av mange store aktører, som gjerne også har betydelig større markedsbudsjett. 

Det har resultert i en ny slogan - «ingen gate glemt», som på veldig mange måter oppsummerer hva Sykepleie på hjul og Fransiskushjelpen gjør.

Markedssjef Kristine Mo Karlsen forklarer i en pressemelding;

– Sykepleie på hjul kjører rundt i alle Oslos gater og hjelper menneskene som trenger det aller mest i byen vår, der de er. Vårt mål er at ingen gater og ingen mennesker skal være glemt på vår vakt.

Byråleder, tekstforfatter og kreatør i Halsen, Gry Sagvolden, sier at prosjektet til Sykepleie på hjul handler om mer enn bare nødhjelp. 

– Det handler om hva slags by vi ønsker å bo i, og hva slags by vi ønsker at barna våre skal vokse opp i. Absolutt alle kan gå på trynet - det er det umulig å sikre seg mot. Men vi har muligheten til å være en sånn by hvor vi hjelper de som ramler opp igjen. Og dét ønsker vi at skal komme frem i Sykepleie på hjul sin kommunikasjon.

Michael Hansen, rådgiver i b.bold, sier at satt på spissen handler det om å sikre at tilbud som Sykepleie på hjul eksisterer, og om hvem vi grunnleggende ønsker å være. 

– Vi vil at folk ikke bare skal åpne lommebøkene sine én gang i året på plikt, men at de skal reflektere over hvilke verdier som er viktige for dem. Gate for gate, menneske for menneske - sammen skaper vi et varmere Oslo.

I disse dager kan plakater med budskap signert sykepleierne og Halsen ses i mange av Oslos gater, samt i riksdekkende medier. Og Kristine Mo Karlsen er veldig fornøyd:

– Vi har fått kjempegode tilbakemeldinger allerede, både på budskapene som er i bybildet og de andre initiativene vi har satt i gang det siste året. I en verden av løp-og-kjøp, hastverk og nå-med-en-gang, viser det seg at et enkelt, tekstlig budskap om medmenneskelighet har sjokkerende stor stoppeffekt. Kanskje trenger folk bare å bli minnet på at medmenneskelighet, det er egentlig ikke så vanskelig? Og at hvis vi bare husker å bry oss, så er det faktisk sterkere enn til og med heroin.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS