Forblir tause i kjølvannet av KI-julekampanjen
Friele skulle spre varme og medmenneskelighet i julen, men julekampanjen ble møtt med kritikk for bruken av KI – nå forblir selskapet tause.
I fjor var det Sporveien som fikk kritikk for å bruke kunstig intelligens (KI) i sin julekampanje, der julenissen hadde seks fingre og en bestemor var på vei ut i trikkesporet med en rullator uten bakhjul.
Det dystopiske universet vekket både latter og irritasjon – men det ser ut til at ikke alle har lært av debatten.
Årets julekampanje fra Friele og Kirkens Bymisjon skulle handle om ekte medmenneskelighet og sjenerøsitet.
I stedet har den blitt en ny brikke i diskusjonen om KI i markedsføring.
Kritikken haglet
Fotograf og markedsfører Bendik Raaen-Mansika satte fingeren på dette da kampanjen ble lansert i november:
– Bakgrunnen for kampanjen er så utrolig god, men selve bildet mangler sjel, og det mangler den innsatsen et sånt budskap fortjener, sa han til KOM24.
Giverkampanjen, som oppfordret nordmenn til å «Bli med å bidra DU også» ved å gi to måltider for 120 kroner via Vipps, brukte opprinnelig et KI-generert bilde. Kritikerne mente dette skapte en distanse til budskapet – og kanskje til og med svekket det.
Som respons på kritikken byttet Friele ut bildet med et ekte fotografi. Selskapet ga imidlertid ingen forklaring på hvorfor bildet ble brukt i utgangspunktet eller hvordan de vurderer bruken av KI i markedsføring.
Kirkens Bymisjon har på sin side beklaget og forklart at annonsekampanjen ble produsert og levert til dem av deres mangeårige samarbeidspartner, Friele.
–Vi er opptatt av å bruke ekte bilder, og bruker ikke KI-genererte bilder i vårt markedsførings- eller informasjonsmateriell. Vi er så heldige at mange ønsker å bidra til arbeidet vårt, men dessverre gikk vår godkjenning litt for fort i dette tilfellet, og det beklager vi, skrev organisasjonen på LinkedIn.
Også Frieles mediebyrå, Atyp, har understreket at de ikke har vært involvert.
– Ikke laget av oss. Så er det sagt, skrev byråleder Hågen Pettersen i en kommentar på LinkedIn.
Forblir tause
I november henviste Friele-eieren JDE Peet’s oss til PR-ansvarlig Alexandra Iskander via merkevaresjef Mona Lindgren. Ifølge Lindgren var Iskander den eneste som kunne uttale seg på vegne av Friele, men hun ville ikke være tilgjengelig før i desember på grunn av ferie.
Siden månedsskiftet har vi gjentatte ganger forsøkt å komme i kontakt med selskapet for å få svar på hvorfor KI-bildet ble brukt, og hvordan de vurderer kritikken som har kommet.
Mens Kirkens Bymisjon har beklaget, og mediebyrået Atyp har distansert seg fra kampanjen, forblir Friele tause.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no