Etter kritikk bytter Friele ut det KI-genererte bildet (til venstre) med et ekte fotografi (til høyre) i årets julekampanje.

Kritikken haglet – nå snur Friele og oppdaterer kampanjen

KI-bildet skapte storm – nå har Friele gjort helomvending i julekampanjen.

Publisert

Etter kritikken mot Friele og Kirkens Bymisjons julekampanje, der det opprinnelige bildet var KI-generert, har kampanjen nå blitt oppdatert.

På Friele sine sosiale medier er KI-bildet byttet ut med et ekte fotografi, mens resten av uttrykket og teksten i kampanjen er uendret.

Friele har foreløpig ikke kommentert endringen offentlig, men Kirkens Bymisjon har publisert en uttalelse på LinkedIn der de beklager bruken av KI-bildet.

– Denne annonsekampanjen er produsert og gitt til oss av Friele, en god og mangeårig samarbeidspartner til Kirkens Bymisjon. De har ønsket å synliggjøre, og bidra til vår juleaksjon. Det er vi veldig takknemlige for! skriver Kirkens Bymisjon. 

De understreker at de selv er opptatt av å bruke ekte bilder i alt sitt markedsførings- eller informasjonsmateriell, men at godkjenningen i dette tilfellet «gikk litt for fort». 

– Det beklager vi! Dessverre er menneskene som trenger hjelp helt ekte – det kan vi i Kirkens Bymisjon garantere. Så vårt håp er at KI-irritasjon ikke stanser noen i å støtte vår juleaksjon og bidra til at flere kan spise seg mette, skriver organisasjonen.

Slik ser reklamen ut i bybildet i Oslo. Legg merke til plasseringen av gaven nede til høyre.
Slik ser reklamen ut i bybildet i Oslo. Legg merke til plasseringen av gaven nede til høyre.

Også Frieles mediebyrå, Atyp, har gått ut og understreket at de ikke er en del av denne kampanjen. 

– Ikke laget av oss. Så er det sagt, skriver byråleder Hågen Pettersen i en kommentar på LinkedIn-innlegget til Anders Muurman Holm i Morgenstern, som retter kritikk mot kampanjen.

I den opprinnelige kampanjen ble Friele kritisert for å bruke KI i en kampanje som skulle formidle et budskap om ekte medmenneskelighet. 

Fotograf og markedsfører Bendik Raaen-Mansika mente at KI-bildet ikke klarte å vekke de følelsene en slik kampanje krever.

– Her er det så utrolig viktig å både vise og vekke ekte følelser, noe KI-bilder sliter med å gjøre, sa han til KOM24.

Hva som skjer med kampanjen i bybildet og andre reklameflater, er foreløpig uklart.

Friele-eier JDE Peet's har tidligere opplyst at deres PR-ansvarlige, Alexandra Iskandar, ikke kan uttale seg før hun er tilbake fra ferie i desember. 

KOM24 har sendt nye spørsmål, men har ikke fått svar før saken ble publisert. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS