Ekspertene hyller TV 2s nye logo og design
Tirsdag presenterte TV 2 sin nye logo til 30 milli0ner kroner. De blir hyllet av nesten alle ekspertene KOM24 har snakket med.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tirsdag presenterte TV 2 sin nye logo til 30 millioner kroner, debatten begynte straks å gå og i sosiale medier har meningene vært delte. KOM24 har snakket med et knippe designeksperter for å høre hva de mener om TV 2s nye logo og design. Og ekspertene er samstemte. De skryter alle av grepene som TV 2 har gjort.
– Fra det lille jeg har sett, syntes jeg det er bra og inspirerende å se store merkevarer ta tydelige og modige valg, og tørre å gjennomføre større endringer, sier Simen Grankel, som er kreativ leder for Dinamo design, til KOM24.
– Spennende
Grankel sier at det er en viktig logo i norsk designhistorie som nå takker av
– Den har gått gjennom mange versjoner og i seg selv etablert en rekke kanaler og merker, men det har nok også sørget for grunnlaget som muliggjør et større skifte, sier han.
Grankel sier han liker den nye logoen til TV 2.
– Jeg liker logosymbolet godt, det er spennende med todelingen; både sammensatt og forent. Det er en en idé som kan fortelle historier, som kan bygges på og som samtidig forplikter. Det liker jeg, sier han.
Mari Oshaug er designer og driver firmaet Workhorse. Også hun liker logoen veldig godt.
Funker på flere flater
– Den forenklede formen vil nok ta seg godt ut både statisk og animert i et digitalt medieunivers og øke brukervennligheten overordnet, sier hun.
Hun peker på at det ser det ut som de har valgt å videreføre noe av grepet fra den gamle logoen, men med en ny og forenklet type «kutt».
– Jeg liker den faktisk bedre jo mindre den er og det er en styrke når logoen skal inn på små digitale flater som app, signatur tv, SoMe og kanaler og underbrands, sier hun.
Førstelektor og programansvarlig for design ved Westerdals Institutt for kommunikasjon og design på Høyskolen Kristiania, Margaret Rynning. Hun sier at dagens mediebilde er et helt annet enn da Scandinavian Design Group designet den første logoen for TV2 på 90-tallet.
– Antall digitale flater der en profil skal synes øker stadig og ofte benyttes de på telefon, noe som gjør at logoen sees i mindre størrelser og kravet til at den må kunne oppfattes «ved et kvart øyekast» øker. Jeg mener at den nye logoen har denne egenskapen; enkel og lettoppfattelig, sier hun.
Rynning drar og fram den nye bakgrunnsfargen, som hun mener er særpreget.
– Noe jeg tror vil kunne være med å skape en gjenkjennelighet over tid, sier hun.
– Leken, særegen, solid og tydelig
Førstelektoren mener at TV 2s nye logo tar opp noe av det fasetterte uttrykket fra den gamle logoen, samtidig gir den inntrykk av å være moderne og revitalisert. Den forrige logoen var ganske kompleks, mens denne er enklere og trolig også lettere å bruke.
– Den gamle logoen endte ofte opp med en hvit firkant bak logoen dersom den ble brukt på et urolig bilde, mens denne logoen nok vil klare flere bakgrunner. Denne enklere logoen vil trolig også kunne fungere bedre i små størrelse, sier hun.
Rynning sier hun har vært glad i den gamle identiteten til TV2, men det er positivt med en fornyelse.
– Verden går fremover og dersom man ikke henger med blir man som kjent akterutseilt. Den nye profilen lover godt, men jeg kan ikke egentlig uttale meg før jeg har fått sett helheten av profilen, sier hun.
Didrik Rasmussen er VP Design, Visual lead i reMarkable, også han føyer seg inn i rekken av designeksperter som skryter av TV 2s nye logo. Han kaller den nye logoen for leken, særegen, solid og tydelig.
– Den forrige logoen var ekstrem gjenkjenbar og var på sett og vis en klassiker. Tiden vil vise om denne oppnår samme gjennkjennbarhet, men det er godt mulig. Men det er fint å se at den har et høflig nikk til sin forgjenger i form av oppdelingen, sier han.
Rasmussen sier at for at en logo skal fungere så må den ha karakter og gjerne ha et element som gjør at du stusser, for da husker du den bedre.
– Den bør også være tidløs – ingen er tjent med å måtte endre logo annethvert år. Det tar tid å bygge kjennskap, så logoen må også tåle tidens tann, sier han.
Han sier at en logo bare er en liten del av den visuelle identiteten, som og består av elementer som typografi, fargebruk, bildestil, animasjoner og lignende.
– Når man setter alt dette sammen med tydelig og engasjerende kommunikasjon får man svaret på om TV 2s visuelle identitet kommuniserer det den skal, sier han og legger til at han ikke har sett identiteten i bruk ennå og ikke kan uttale seg om den fungerer eller ikke.
Den eneste eksperten KOM24 har snakket med som ikke lar seg begeistre av den nye logoen til TV 2 er Benham Farazollahi, managing director i Neue design studio. Han mener logoen ikke pirrer noe særlig. Han kaller den helt ok og sier den hverken kiler eller irriterer.
– For å være helt ærlig så tenkte jeg dualitet første gang jeg så logoen. Ett TV 2 som deles i to. Mer deling enn forening, sier han.
Farazollahi skryter av TV 2 for å tørre å tenke nytt og å ta et stort steg bort fra det gamle.
– Om jeg skulle ønske noe, så hadde det vel vært at de turte å dra dette enda lengre og hatt en mer spennende nerve i den visuelle historiefortellingen, sier han. Han sier samtidig at det er en designfaglig god jobb som er gjort.