Trigger feirer jubileum: – Må fortsette å være irriterende, provoserende og brysomme
I ti år har de jobbet med å treffe triggerpunktet innen engasjerende kommunikasjon, fredag blir det en storslått feiring i Trigger-lokalene i Oslo.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– I dag feirer vi bursdag, altså ti år pluss, sier Markus Eckbo Endresen.
Han er den eneste av de fire som tilbake til sommeren 2010, var med å etablere Trigger. Sammen med Henrik Røtjer Guderud, Preben Carlsen og Camilla Kim Kielland, begynte de det som var Norges første kommuniaksjonsbyrå som spesialiserte seg innen fagområdet engasjerende kommunikasjon.
– Vi ville skape et ekte engasjement hos folk, og ville jobbe kreativt og konseptuelt sammen med de beste folka i skjæringspunktet mellom PR og reklame. Vi bruker samme formel i dag, bare at fagområdene er utvidet. Vi rendyrker dette, som vi fortsatt kaller Trigger-metoden.
Feiringen skulle vært i fjor sommer, men fredag, ett år forsinket, skal ti år pluss feires. Lokalene i Torggata er pyntet med ballonger og glitter. I kveld venter byråets første bursdagfeiring, og byråleder Bente Kvam Kristoffersen hinter om pølsefest og dans.
Voksen tenåring
Elleve år etter det hele startet er ordet «engasjement» fortsatt det mest sentrale triggerordet som ledergruppa beskriver byrået og menneskene som jobber der med. Det er hele ledergruppa enige om, som i tillegg til Eckbo og Kristoffersen består av COO Lisa Gjertsen Westad og konsulent Lene Lyck Fasting.
– Det er sånn vi best kan beskrive oss selv. Engasjert ganger fire, kommer samstemt fra ledergruppa.
Kristoffersen forklarer nærmere.
– Skal man jobbe hos oss, må du være engasjert, det er Trigger-metodikken. Du må være en engasjert person, men det engasjementet kan være så mangt i tillegg til faget, for eksempel interessen for fugler, sånn som min undulatkonto på Instagram, røper en lattermild Kristoffersen.
Hun har vært byråleder i godt over seks år, og sammenligner byrået nå etter elleve år som en tenåring.
– Er vi ikke det, i tenårene?, spør hun og søker øyekontakt fra de tre andre.
– Jeg ville heller sagt at vi akkurat er blitt voksne, sier Eckbo.
Som understreker uansett hvor i livsløpet Trigger er, at de fortsatt står stødig i troen på at de skal engasjere folk i hverdagen, og at fundamentet som er bygget opp over elleve år, skal representere de neste ti årene også.
– Vi har levd et lite liv sammen
Elleve år er tilbakelagt. Byråets største opptur var da de ble kåret til verdens beste kreative PR-byrå under Global SABRE Awards i Miami i 2015. Nedturen kom i 2017, da de måtte nedbemanne etter en millionsmell.
– Det var selvfølgelig helt vilt å vinne i Miami, og faglig sett for byrået er det definitivt det største vi har opplevd. Men det er ikke nødvendigvis anerkjennelsen eller prisene som oppsummerer dette best. Men menneskene som jobber her. Mange av dagens ansatte har vært her i over åtte år, vi er en familie som har levd et lite liv sammen.
De andre nikker enige.
Trigger-verdiene er «brain, heart og guts». Det lever de etter daglig.
– Vi må fortsette å forstå verden rundt oss og vi må fortsatt ha lyst til å være irriterende, provoserende og brysomme.
– Ikke noe problem, kommer det fra Kristoffersen.
– Vi skal fortsette fremdriften, prøve og feile. Lysten til å lære noe nytt, finne nye løsninger og engasjementet er sterkere enn aldri før, lover hun.