Trigger må permittere
Trigger, som fredag ble kåret til Europas beste byrå, bekrefter permitteringer.
Mandag skriver Kampanje at reklamebyrået Trigger må permittere.
Dette bekrefter byråleder Bente Kvam Kristoffersen også til KOM24. Hun gjengir de samme sitatene som hun allerede har gitt til avisen.
Hun ønsker imidlertid ikke å gå nærmere inn på hvor mange ansatte som vil bli permittert.
Tror 2024 blir et tøft år
Trigger består av 41 ansatte, og ble fredag kåret til Europas beste byrå for andre år på rad.
2023 har vært et svært vanskelig år, også for reklamebransjen. Forrige uke ble det kjent at byrået Good Morning Naug er konkurs.
I oktober måtte byrålederen sende ut permitteringsvarsel, og mandag bekrefter Kvam Kristoffersen til KOM24 at byrået har måtte permittere ansatte.
– Ja, det kan jeg bekrefte. Det er så vanskelig for dem det gjelder og det følger med så mye negativitet rundt dette, sier hun.
Hun er forsiktig optimist for neste år.
– Jeg tror nok at 2024 blir et tøft år. Man kan ikke være naiv i et slikt marked med de påvirkningene vi har opplevd det siste året. Og særlig når man ser og leser om bransjekolleger man har stor respekt for, dessverre ikke klarer å fortsette, sier Kvam Kristoffersen.
Økonomisk utfordrende
De siste årene har vært blandede for Trigger.
På den ene siden har det strømmet inn med priser til byråer. På den andre siden har de aldri helt klart å få det til å fungere økonomisk.
Særlig årene fra 2017 til 2020 var tunge med et samlet negativt årsresultat på hele 4,5 millioner kroner.
2022 ble et år der de opplevde at byråets omsetning endte på 84,6 millioner kroner i 2022, en økning fra 67,4 millioner kroner året før.
Byråinntektene økte også, og endte på 47,71 millioner.
Men selv om omsetningen stiger raskt, mistet de to millioner kroner på bunnlinjen og endte med et resultat før skatt på 2,44 millioner kroner.