Kristina Bolstad Picard og Lasse Sandaker Nielsen.

Krisetopper inngår kurssamarbeid

De tidligere kommunikasjonssjefene Kristina Bolstad Picard og Lasse Sandaker-Nielsen inngår kurssamarbeid med kommunikasjonsbyrået Bohr. 

Publisert

I slutten av januar arrangerer krisetoppene deres første krisekurs som får særlig fokus på erfaringsdeling og praktisk trening.

– De virkelige kriseekspertene er dem som har stått i stormen lenge og flere ganger. Kristina og Lasse er noen av landets mest erfarne kommunikasjonsfolk, og har en unik kriseerfaring, sier Maren Bækkelund Ellingsen, partner og seniorrådgiver i Bohr til KOM24.

På innsiden av kriser

Maren Bækkelund Ellingsen, partner og seniorrådgiver i Bohr.

Kommunikasjonsbyrået ble etablert i fjor høst av de tidligere WergelandApenes-kollegaene, Tiril Haarsaker, Maren Bækkelund Ellingsen og Arne Andreas Opheim.

De har solid erfaring som eksterne rådgivere for ulike oppdragsgivere i beredskap og krise, i tillegg bisto Opheim Oslo Pride og FRI under de første kritiske timene etter terrorangrepet i juni 2022.

– Det å sitte på innsiden av ulike kriser slik Lasse og Kristina har gjort, kombinert med vår erfaring som eksterne rådgivere i kriser, gir nye perspektiv og erfaringer som blir nyttige for deltakerne, sier Ellingsen.

Hun har erfaring fra blant annet McDonalds, FINN og Synnøve Finden, og har gjennomført flere fullskala kriseøvelser for de største olje- og energiselskapene de siste årene.

Når krisen inntreffer

Kristina Bolstad Picard kommer fra stillingen som kommunikasjonssjef i Bane NOR, hvor hun var i fire år, og sto i blant annet krisekommunikasjonsarbeidet rundt Follobanen

De siste månedene har hun utfordret norske ledere og næringsliv til å heve stemmen om krigen i Gaza, blant annet gjennom kampanjen Ikke kontroversielt.

– Krise er krevende, men også veldig lærerikt. Og vi må dele erfaringene våre for å sikre utvikling og bli bedre. Jeg ser fram til å dele både do’s and don’ts, sier hun.

Lasse Sandaker-Nielsen har vært informasjonsdirektør i Norwegian, og direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norse Atlantic Airways og Flyr. 

Han har også jobbet i kommunikasjonsbyrået First House, TV2 og Nettavisen. Nå tilbyr han strategisk kommunikasjonsrådgivning gjennom Sandaker-Nielsen.

– Endorfinene frigjøres umiddelbart når krisen inntreffer, det er som å gå inn i en annen tilstand. Problemstillinger skal løses og planene iverksettes, samtidig som et bredt spekter av interessenter skal ivaretas, sier Sandaker-Nielsen.

– Det kan være lettere sagt enn gjort når det blåser fra alle kanter. Men det er mulig, og det gleder jeg meg til å snakke om på dette kurset, fortsetter han.

Kurset gjennomføres 31. januar på Havnelageret, og gir både en teoretisk innføring og solid øvelse og praksis.

Powered by Labrador CMS