– Har vi ikke de ansatte med oss på dette med bærekraft, får vi ikke til noe
Mette Nygård Havre er ansatt som bærekraftsjef i Fjordkraft. – Det er spennende hvordan man kan påvirke mennesker i en positiv retning.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Folk trenger noen som dytter deg på en positiv måte, om du går ut med pekefingeren kommer du ingen vei.
Det sier Mette Nygård Havre til KOM24.
Krever klimanøytralitet
Hun er fra nyttår av ansatt som bærekraftsjef hos strømleverandøren Fjordkraft. Der skal hun i korte trekk stoppe klimaendringene.
Nygård Havre ble i fjor hyret inn som klimamotivator i selskapet og det er de erfaringene hun skal jobbe videre med framover.
– Strømbransjen var helt ny for meg, sier hun.
Selskapet stiller nå krav til alle sine leverandører om at de må være klimanøytrale og at de må levere et klimaregnskap til Fjordkraft.
– Vi har nå 155 faste leverandører og alle er blitt klimanøytrale. Men det ruller videre og, flere av de har begynt å stille krav til sine leverandører. Det er det som er så gøy, når man ser dominoeffekten, sier Havre.
– Og her er kommunikasjon så viktig, der er det jeg er inne, forteller hun.
Hun har tidligere jobbet 14 år med kommunikasjon i BIR, som er landets nest største renovasjonsselskap, først som informasjonskonsulent, deretter syv år som kommunikasjonssjef.
De siste tre årene har hun drevet egen bedrift, Grønne verdier, som har hatt et fokus på matsvinn.
Brenner for bærekraft
– Det begynte da jeg var i BIR og jeg ble sjokkert da jeg så all den spiselige maten som ble kastet, forteller hun.
Der er hun svært aktiv i sosiale medier og runder snart 80 000 følgere på Instagram.
– Jeg brenner for at vi skal klare å være så bærekraftige så mulig. Her har jeg mulighet til å påvirke næringsliv og privatkunder, og Fjordkraft lar meg ta med meg hjertebarnet mitt i jobben, forteller hun.
– Jeg tror jet kan få enda større påvirkningskraft nå enn når jeg står aleine, sier hun.
Derfor har hun en 80 prosent stilling i Fjordkraft og jobber 20 prosent med eget selskap.
– Men jeg får og gjøre litt i de 80 prosentene hos Fjordkraft og, forteller hun.
I Fjordkraft handler det både om å få forbrukerne med på laget, men og de ansatte i selskapet. Derfor har de laget en intern bærekraftskole for de ansatte.
– Da blir jeg lykkelig
– Jeg er veldig opptatt av intern kommunikasjon, har vi ikke de ansatte med på bærekraft får vi ikke til noe, sier hun.
Derfor har de nå laget en bærekraftskole for de ansatte.
– Mange trenger noen som noen som dytter deg på en positiv måte, om du går ut med pekefingeren kommer du ingen vei. Men om du gjør det på en positiv måte og de ser at de kan være med og gjøre en forskjell for både miljø og egen lommebok er det lettere, sier hun.
Hun sier hun er svært fornøyd med resultatet.
– Det å se gnisten bli tent i øynene på folk, det å høre de fortelle hvordan de skal nå bærekraftmålene, da blir jeg lykkelig etterpå, sier hun.
Ut mot kundene har de en app der det skal komme mer konkret om hvordan kundene kan leve mer bærekraftig. og mot bedrifter har de laget en nettportal hvor man kan sjekke klimaregnskapet deres, de har signert næringslivets grønnvaskingsplakat som gjør det enklere å unngå grønnvasking og de lager bærekraftsrapporter.
LES OGSÅ: Fredrik Tandberg er tilbake i Forsvaret: – Et unikt fellesskap
– Alt er kommunikasjon
Nygård Havre forteller at hun tar med seg erfaringene sine med kommunikasjonsbransjen inn i den nye jobben.
– Det er spennende hvordan man kan påvirke menenesker i en positiv retning. Sosiale medier er ekstremt viktig for meg i mitt arbeid med matsvinn. Jeg har følgere i hele landet og de sender gjerne melding og forteller at de har endret på vaner for at jeg gjort sånn og sånn. Jeg håper jeg kan trekke det med meg i strømbiten og, sier hun.
– Alt er kommunikasjon. Jeg synes det er superspennende og jeg vil anbefale alle å jobbe med dette yrket, sier hun entusiastisk.
Foreløbig er hun den eneste som bare jobber med bærekraft i Fjordkraft.
– Jeg håper vi kan bygge en avdeling her etterhvert, sier hun.
LES OGSÅ: Jan Ottesen forlater Gambit etter 23 år - blir partner i Corporate Communications