Ingrid er digital markedsfører på dagen og toppfotballspiller på kvelden
Her kan du lese om hvordan hun hadde da hun var fotballproff i Liverpool og skrev masteroppgave samtidig.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg har innsett at jeg kommer ikke til å bli klar til å slutte. En gang må man jo slutte, men jeg føler at så lenge jeg har utvikling på fotballbanen og det er gode prestasjoner er det ikke noen grunn til å gi seg.
Det sier Ingrid Ryland til KOM24.
Hun jobber som seniorrådgiver på digital markedsfører i Sopra Steria på dagtid og kjemper om både serie og cupgull for Sandviken i kvinnenes toppserie på kveldstid.
Har hatt sin beste sesong noensinne
Det hele begynte da hun var fem år og vokste opp i Austrheim, nord for Bergen. Da fikk hun endelig begynne å spille fotball med de andre barna i bygda. Da hadde hun alt ventet lenge.
– Jeg kan ikke huske at jeg ikke har hatt et enormt driv mot det å skulle bli profesjonell fotballspiller. Man føler man er blitt fødd til det, nesten, sier hun.
KOM24 møter henne i de helt nye kontorlokalene selskapet holder til i i Damsgårdssundet i Bergen. Det er høst og fotballsesongen går mot slutten. I potten ligger det både seriegull og cupgull. I slutten av oktober møter de Vålerenga i cupfinalen og det er bare fire seriekamper igjen og de leder med sju poeng, men Rosenborg har en kamp mindre spilt.
Ryland vil ikke snakke om edelt metall. Men hun sier det er mye hardt arbeid som ligger bak at hun fortsatt spiller fotball på toppnivå som 32-åring. Det er det ikke mange kvinner som gjør.
– Det å ikke gi opp og jobbe hardt har kanskje vært mitt største talent, sier hun og fortsetter:
– For min del har jeg bare innsett at jeg aldri kommer til å bli klar for å slutte. Det er jo litt problematisk på noen områder, men så er jeg sinnssykt glad for at jeg hadde fotball når det var korona, men og at jeg har fått fortsette å oppleve det jeg får oppleve nå, at vi har et veldig bra lag på og utenfor banen og at man ikke minst får spille opp mot sitt potensial som man jakter på hver dag på trening og hver uke og hvert år. Det unner jeg alle som satser så mye på idretten sin å oppleve. Og selv om vi ikke har vunnet noe ennå har det vært en veldig god sesong og for meg personlig har det gått veldig bra. Jeg har sikkert hatt min beste sesong noensinne som 32-åring. I hvert fall målpoengmessig, sier hun.
Karrieren til Ryland på toppnivå startet i Arna/Bjørnar før hun reiste videre til Liverpool, Avaldsnes, Djurgården og nå har hun vært tre sesonger i Sandviken.
Lettkledde bilder
I 2017 vant hun cupen med Avaldsnes og ble landskjent for mange da hun poserte lettkledd med bare kongepokalen og et skjerf. Det hele var en parodi på den tidligere Rosenborg-spilleren Christian Gytkjær.
– Jeg liker å by på meg selv litt. det var et interessant eksperiment på hvor mange kommentarer og litt ekle menn man kan få som følgere på Instagram.
– Var det mye greier etterpå?
– Ja, det var skremmende mye. Det vil jeg si.
– Hvordan opplevde du det?
– Jeg kommer ikke til å spille på kropp i fremtiden, men det er sjokkerende hvor godt, eller godt, det kommer an på hva man vil oppnå, men engasjerende det var. Om det var overraskende vet jeg ikke, for det har jeg ikke brukt så mye tid på å reflektere over.
– Var det skuffende?
– Ja, det er litt kjedelig. Det burde gå an å skape litt mer engasjement på andre måter. det gjør det jo og, men det var enkle virkemidler, sier hun.
Fire dager i uken jobber hun som seniorrådgiver på digital markedsfører i Sopra Steria. Hun begynte å utdanne seg i 2009.
– Det jeg jobber med hands on er markedsstrategi, Hub spot og kampanjer i sosiale medier. Jeg er ikke så hands on inne i google-verdenen, men Facebook, ganske mye Linkedin og litt på Snapchat er vel stort sett det det går i. Og en god del markedsstrategi, forteller hun.
Vil utvikle kunden og se muligheter
Interessen for markedsføring fikk hun skikkelig da hun jobbet i Appex i Haugesund, samtidig som hun spilte for Avaldsnes. Hun jobbet og i byrå da hun var i Sverige og hun ordnet seg jobb i Bergen da hun kom hjem igjen.
Utdanningen har hun tatt ved siden av fotballkarrieren. Det har stort sett gått veldig greit. Men i Liverpool var det tungt.
– Det var helt forferdelig! Studietiden gikk helt fint å studere ved siden av fotball, men masteroppgaven var forferdelig. Nytt lag, nytt land og ny by. Jeg følte da jeg leverte inn den masteroppgaven at jeg ble et nytt menneske og en ny fotballspiller. Det er den største lidelsen har hatt, sier hun.
Ryland sier det er mange paralleller mellom det å jobbe med digital markedsføring og fotballen.
– Det går på det med god trener og gode ledere. Det at man får utfordringer og jeg liker å bli utfordret og kjenne på utvikling, ikke bare på egne vegne men og på kundens vegne. At du kan jobbe med nesten hvem som helst så lenge du er med og utvikler kunden og jobber både helhetlig og strategisk med kunden, se nye muligheter, se hva som fungerer og sitte tett på kunden, det synes jeg er veldig kjekt, sier hun.
Ryland mener de kundene der man får jobbe mer helhetlig er aller kjekkest å jobbe med.
– Der man er involvert, de har tillit til deg som prosjektleder og du får lage den lagfølelsen på fotballbanen, det er optimalt, sier hun.
Jobber før trening
Hun er ansatt i en 70-prosent stilling og skal ha fri på halve tirsdagen og hele fredagen for å være fotballspiller. Men det blir mye jobbing da og.
– Er det kunder som trenger mer hjelp har jeg noen timer på fredagen og, sier hun.
Om det er mye å gjøre på jobb for Ryland står hun ekstra tidlig opp på tirsdagen for å jobbe en time fra kvart på sju til kvart på åtte om morgenen. Så kjører hun på trening og så er målet å være på jobb igjen til tolv.
– Men det varierer hvor lenge vi trener, vi har en trener som liker å trene ekstra lenge, til min store frustrasjon, sier hun og smiler.
Hun har ingen trenerdrøm i magen når karrieren en dag er over.
– Jeg ser for meg å gå fullt over på Sopra Steria og markedsføring når jeg er ferdig, bekrefter hun.