– Dette var et enkelt valg, sier influenser Marna Haugen.

Influenseren ble headhuntet til ny jobb som markedssjef

– Timingen kunne ikke vært bedre, sier Marna Haugen.

Publisert Sist oppdatert

De siste tolv årene har Marna Haugen jobbet og levd av å være en av Norges mest kjente influensere. I tolv år har hun vært sin egen markedssjef og nå har hun fått seg jobb som markedssjef og skal være med å bygge opp Wowbrow Cosmetics.

Det opplyser hun om på sin egen Instagram-profil.

– Jeg fikk en forespørsel om dette var noe jeg kunne tenke meg å være med på – og timingen kunne rett og slett ikke vært bedre, så dette var et enkelt valg, sier Haugen til KOM24.

Altoppslukende rolle

Mandag denne uken begynte hun som markedssjef i Wowbrow Cosmetics. Selskapet er datterselskapet til Wowbrows Norge, og er for tiden midt i en omstruktureringsprosess.

Haugen skal være med å bygge opp Wowbrow Cosmetics i rollen som markedssjef.

– Vi skal bygge opp Wowbrow Cosmetics fra scratch, så dette er ikke bare en helt ny hverdag med en helt ny jobb, det er også en helt ny læreprosess for meg som jeg virkelig gleder meg til å være med på.

Haugen er utdannet hudterapeut og negldesigner, og drev sin egen neglesalong før hun ble influenser på fulltid.

– Jeg var høygravid og skulle ut i permisjon da jeg bestemte meg for å satse som influenser. Så da ble det ingen permisjon, men rett inn i en fulltids tilværelse som influenser – eller blogger som det het på den tiden.

Haugen skildrer rollen som influenser som altoppslukende.

– Det er en krevende og stor stilling. Det er klart det blir til hva du selv velger, men jeg har for vane å fordype meg i alt jeg gjør, og derfor har rollen som influenser vært altoppslukende og en jobb som har strukket seg langt utover en vanlig fulltidsstilling, for min del.

Første «kårporate» stilling

Nå gleder hun seg til å ta fatt på en helt ny hverdag.

– Jeg skal hovedsakelig jobbe med distribusjon, strategi og bygge merkevare. Selv om det blir annerledes enn å jobbe for seg selv, har jeg vært min egen markedssjef siden oppstarten og vet at jeg tar med meg mye kunnskap og erfaring inn i den nye stillingen.

For tre år siden forlot hun Egmont, og overtok alle arbeidsoppgaver og ansvar.

– Det har alltid vært viktig for meg å ha nye utfordringer og lære meg nye ting. Da jeg forlot byrået mitt var det plutselig mange nye oppgaver jeg måtte lære meg. Det føler jeg ar jeg har mestret, og derfor var det veldig riktig for meg å takke ja til nok en utfordring. Timingen med Wowbrows Cosmetics kunne derfor ikke vært bedre.

Selv om hun for første gang i livet går inn i det hun kaller for en «kårporate» stilling, vil hun fortsette i alle sine kanaler som før.

– Så lenge jeg synes det er gøy – kommer jeg til å fortsette. Det har alltid vært viktig for meg å være en personlig venn i egne kanaler der jeg deler innhold innen interiør og livets mange opp- og nedturer.

– En anerkjennelse

I løpet av en lang influenser-karriere har hun mye å se tilbake på. En milepæl var da hun fikk meldinger fra studenter om at hun var en del av markedsføringspensumet til BI. Både hun og influenser-kollega Sophie Elise, ble omtalt og brukt som eksempler på suksessfull markedsføring.

– Jeg ante ingenting, og hadde det ikke vært for at flere studenter sendte meg screenshots fra pensumet, hadde jeg ikke vært klar over det. Men det var skikkelig stas og det føltes også som en anerkjennelse av influenseryrket.

Haugen innrømmer at rollen i Wowbrow Cosmetics er en liten drøm som går i oppfyllelse.

– Jeg har alltid hatt lyst til å være med på å bygge opp noe fra bunnen av, og jeg gleder meg til å se hva vi får til. Jeg vet at dette passer meg og min kompetanse og gleder meg til fortsettelsen.

Haugen fortsetter sitt samarbeid med Magnor Glassverk med vase-kolleksjonen hun har designet.

Powered by Labrador CMS