SV begynner året med vervekampanje for nye medlemmer og takker blant annet nei til «squattefritak».

Brunch står bak SVs nyeste kampanje - spiller på «pappa-humor»

– En direkte konsekvens av at det stadig blir flere fedre i Brunch, sier daglig leder.

Publisert Sist oppdatert

For å verve flere medlemmer kjører Sosialistisk Venstreparti en kampanje med 70 prosent rabatt for medlemskap det første året som medlem. Januar-kampanjen viser partiets stortingsrepresentant for Møre og Romsdal, Birgit Oline Kjerstad takke nei til «squattefritak», og Lars Haltbrekken i Sør Trøndelag valgkrets, komme i «politisk toppform».

– Dette er en humor-kampanje fordi vi ønsker å få folk til å trekke litt på smilebåndet, og vise en litt annen siden av oss selv, sier Kristian Fjellanger, til KOM24.

Han er valgkampsjef og leder kampanjeavdelingen til SV, og forteller at partiet alltid har en vervekampanje i januar.

– Det er godt kjent at treningssentrene pøser på med reklame i januar og at samtlige kvinneblader har mange gode forslag til hvordan man kan miste «jule-kiloene», og det var denne trenings-knaggen vi ville spille videre på med denne kampanjen.

Pappa-humor

Og det er ikke vanskelig å se at kampanjen har latt seg inspirere av treningskjedene.

– Dette er en helt ny vri på januar-kampanjen, fra vår side, og vi synes det er en kul og morsom start på året, sier daglig leder og tekstforfatter i Brunch Oslo, Markus Ivan Johansson, til KOM24.

Reklamebyrået har jobbet med SV de siste fem årene, og har et nært og godt forhold til partiet som kunde.

– De er en skikkelig kreativ gjeng å jobbe med, og det er alltid kort vei fra en god brief til en god løsning. Sånt blir det mye gøy ut av – slik som denne kampanjen.

«Eat sleep repeat», «Squattefritak», «kom i politisk toppform», «bygge velferd» og «verv en kamerat i dag», pryder medlemskampanjen som er ute i sosiale medier denne uken.

– Det er ingen hemmelighet at vi er glad i ordspill – men det er en direkte konsekvens av at det stadig blir flere fedre i Brunch. Så det blir fort litt pappa-humor fra oss, humrer Johansson.

Inspirert av trenings-bølgen

Samarbeidet mellom byrået og partiet begynte i 2016, og medlemskampanjen er en del av det langsiktige medlemsarbeidet. I år er det i tillegg kommunestyre- og fylkestingsvalg 11. september.

Art Director, Bård Rostrup Gabrielsen (f.v.) og daglig leder og tekstforfatter, Markus Ivan Johansson, fra Brunch har jobbet med SV.

– Siden start har vi jobbet med å rekruttere flere medlemmer, og SV har hatt en ganske god vekst av medlemmer de siste årene. Dette arbeidet slutter aldri, og vi tenkte det kunne være en fin anledning å hente inspirasjon til årets første kampanje fra «trenings-bølgen».

Brunch og SV har flere viktige workshops gjennom året.

– Og det er nettopp her vi ofte kommer på gode ideer sammen, og her vi har mulighet til å jobbe videre med de beste ideene. Dette er den første kampanjen inspirert av «januar- trening» vi har laget, men vi liker å knagge kampanjer opp mot anledninger og spille videre på denne.

Må nå gjennom lydmuren

Det var stortingsrepresentantene Kjerstad og Haltbrekken som fikk oppdraget med å være modeller til kampanjen.

– Dette er en humor-kampanje fordi vi ønsker å få folk til å trekke litt på smilebåndet, og vise en litt annen siden av oss selv, sier valgkampsjef og leder for kampanjeavdelingen til SV, Kristian Fjellanger.

– Hele målet er at det skal være humoristisk med helt vanlige stortingspolitikere som viser litt ymse treningsøvelser. Å si at de velvillig stilte opp, er vel å dra den litt langt, men de ble med og gjorde en riktig god jobb, sier SVs valgkampsjef, Fjellanger.

Han er ikke redd for at kampanjen skal oppfattes som fjasete.

– Vi ser flere politiske partier bruke humor i kommunikasjonen, og det er sjelden humor gjør noe verre. Og skal man nå gjennom lydmuren, må man gjøre noe som skaper litt oppmerksomhet.

Kampanjen går i sosiale medier den første tiden, før den aktivt tas ut i samfunnet.

– Vi oppfordrer våre representanter til å ta på treningstøy og være ute der folk trener og andre kollektive knutepunkter, for å dele ut kampanjen. Vi nærmer oss kommunevalg, så det er mye som står på spill og viktig at de som sympatiserer med oss får med seg budskapene våre.

Powered by Labrador CMS