NRK spiller på viktigheten i jobben de gjør i en rekke videoer.

Så mye har NRK brukt på employer branding-kampanje: Ganske lite for en produksjon som dette

NRK ønsker både å dyrke stolthet internt og å tiltrekke seg nye folk med videokampanje.

Publisert

NRK har laget flere videoer som ligger på hjemmesiden deres, der budskapet handler om viktigheten av samfunnsoppdraget deres som allmennkringkaster.

– Dette er profileringsvideoer som ble lansert internt i august i fjor. I februar i år ble de lansert eksternt, sier Birgitte Refvem til KOM24.

Hun er leder for internkommunikasjon, arbeidsplassprofilering og bærekraft i NRK. Totalt har det kostet dem 148 184 kroner å produsere videoene, opplyser Refvem.

– NRK har ikke noen lang tradisjon for å jobbe med arbeidsplassprofilering. Det startet for rundt to år siden, og den viktigste profileringen vi gjør er gjennom våre egne medarbeidere. Kampanjen er først og fremst en viktig påminnelse til våre medarbeidere om hvorfor vi går på jobb hver dag, sier hun.

Må levere

Refvem forteller at flere som jobber med nyheter og journalistikk i NRK kan kjenne på at det er tyngre om dagen. Krig, usikkerhet og storpolitikk preger hverdagen.

– Mange medarbeidere preges av den politiske hverdagen, og derfor mener vi at det er ekstra viktig å minne dem på hvor viktig arbeidet og rollen deres er. Som allmennkringkaster kjenner vi på et stort ansvar for innholdet vi lager.

I filmene får vi se ulike mennesker i ulike situasjoner rundt omkring i landet. For eksempel Maren, som har nedsatt syn, og Sisilie, som er fisker og trenger å vite hvordan været blir når hun drar til sjøs.

«Hos NRK har vi mange sjefer. Faktisk over fem millioner», sies det i videoen.

– Det som skiller oss fra andre medier, er at vi har et oppdrag fra Kulturdepartementet som vi skal levere på. Vi kan for eksempel ikke velge å bare lage innhold for en yngre målgruppe. Vi skal samle og engasjere hele Norges befolkning, sier Refvem.

– Ikke dyrt

Videoene er laget av NRK internt.

– Vil du si at 148 184 kroner er mye for en slik kampanje?

– Nei, det er ganske lite for en produksjon som dette. Hadde vi valgt å gjøre dette eksternt, ville det kostet veldig mye mer. Det har vært viktig for oss å bruke interne krefter og at dette ikke skulle koste for mye, men at historiene som kommer fram er ekte. Den største utgiften med dette har vært reising, sier Refvem.

Hun sier videre at flere i NRK liker videoene, og at de opplever at budskapet treffer.

– Hvordan vil dere måle resultatet av dette prosjektet?

– Foreløpig er det for tidlig å se tydelige resultater, men vi har opplevd godt med engasjement internt, og mange ble rørt av å se videoene. På sikt vil vi også forsøke å måle effekten dette har hatt eksternt, ved å følge med på våre faste KPIer som for eksempel søkertall.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS