Villedende Black Friday-markedsføring straffes hardt
Forbrukertilsynets avgjørelse skal virke avskrekkende og vise at ulovlig salgsmarkedsføring anses alvorlig.
Rekordmange nordmenn handlet på Black Friday i fjor.
Årets mest hektiske handelsdag lokker forbrukerne med en unik mulighet til å sikre seg varer til brøkdelen av prisen, men bak rabattene kan du også bli lurt til å tro at du gjør et bedre kjøp enn du faktisk gjør.
Det har Forbrukertilsynet sett seg lei på.
Aldri vært flere prisøkninger
Hittil i oktober har 33 prosent av alle varene som Prisjakt følger, økt i pris, melder E24. Det tilsvarer over to millioner produkter. 13 prosent, nesten 800.000 varer, har økt med mer enn 10 prosent.
Ifølge Prisjakt Norge-sjef Chriftoffer Reina, har det aldri vært flere prisøkninger i forkant av Black Friday, som er 24. november i år.
Han sier også at oktober i år stikker seg utvilsomt ut med store prisøkninger, tross generell prisvekst i samfunnet.
Straffer overtramp
1. oktober trådte nye markedsføringsregler i kraft. For at en førpris skal være reell, er kravet nå at den annonserte førprisen må være den laveste prisen produktet har hatt de siste 30 dagene før kampanjen.
Å sørge for at markedsføringslovene blir fulgt, og å straffe overtramp, er Forbrukertilsynets ansvar. De har påpekt en rekke brudd under Black Friday tidligere år.
– Formålet med de nye reglene er blant annet å forhindre at næringsdrivende markedsfører kunstig høye førpriser.
Det sier Marit Evensen, underdirektør i tilsynsavdelingen til KOM24, og legger til at de nye reglene medfører en styrkning av forbrukervernet.
Følger med
Forbrukertilsynets viktigste arbeid med de nye reglene per nå har vært å få ut informasjon til de næringsdrivende, og avklare hva som er nytt.
– Vi forventer at de næringsdrivende setter seg godt inn i de nye reglene for prismarkedsføring, sier Evensen og legger til:
– Vi vil selvfølgelig følge opp at det nye regelverket blir etterlevd av de næringsdrivende, sier Evensen.
Men når og på hvilken måte vil hun ikke kommentere ytterligere.
Rekordhøye gebyrer
I 2021 ble tre kosmetikkaktører ilagt rekordhøye gebyrer for gjentakende overtramp.
– Disse avgjørelsene viser at ulovlig salgsmarkedsføring anses alvorlig, sier Evensen og forteller at de opplever at dette har hatt avskrekkende effekt på bransjen, og at mange aktører har fått med seg disse avgjørelsene.
BliVakker fikk 3 millioner i overtredelsesgebyr og 4 millioner i tvangsmulkt (som blir utløst dersom lovbruddene gjentar seg). Mens Blush fikk 1,5 millioner i overtredelsesgebyr og 3 millioner i tvangsmulkt. Coverbrands slapp «billigst» unna med 700 000 i overtredelsesgebyr og 1,5 i tvangsmukt.
– For at næringsdrivende skal følge loven er det viktig med sanksjoner som er effektive og avskrekkende, påpeker Evensen.
På bakgrunn av dette er det innført et maksimumstak for størrelsen av overtredelsesgebyr.
– Dette taket vil være på 4 prosent av årlig omsetning eller 25 millioner kroner.
Villedende markedsføring
Forbrukertilsynet gjennomførte også en tilsynsaksjon i forbindelse med Black Friday i fjor. De undersøkte butikker som selger kjøkkenutstyr, og formålet var å finne ut om førprisene som ble brukt i markedsføringen var reelle.
Blant aktørene som ble sjekket, var Traktøren, Kitchn og Christiania Glasmagasin.
Forbrukertilsynet fant mulige brudd på markedsføringsloven hos alle disse tre, og sendte ut brev til aktørene hvor det ble redegjort for funnene.
I brevene konkluderte tilsynet med at markedsføringen var villedende og i strid med markedsføringsloven. Felles for de tre butikkene, var at alle tok i bruk førpriser som tilsynelatende ikke var reelle.