PR-ansvarlig i Lush Norge, Malin Goldberg.

Lush blir anti-sosialt - fra og med fredag vil alle SoMe-kontoer være inaktive

Snur ryggen til Facebook, Instagram, TikTok og Snapchat - for å skape et tryggere miljø for brukerne sine.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det melder selskapet i en pressemelding tirsdag.

Samtidig lover de å investere i nye måter å kommunisere på, samt å bygge bedre kommunikasjonskanaler andre steder.

Men boikotten av sosiale medier gjelder for selskapet globalt. Avdelingen i Norge går ikke så hardt til verks.

– Lush lover å ikke bli helt anti-sosiale. Vi vil gjøre alt vi kan for å finne nye måter å holde kontakten på, og bygge bedre kanaler for kommunikasjon andre steder, i tillegg til å bruke gamle metoder, uttaler PR-ansvarlig i Lush Norge, Malin Goldberg, i samme meldingen.

Selskapet blir likevel ikke helt uten sosiale medier-kanaler fremover.

– For man kan fortsatt finne oss på Twitter og YouTube - og det er ikke nødvendig å klikke på «Lik», «Abonner» eller «Få Notifikasjoner», man kan simpelthen bare titte innom for å sjekke oss ut når man føler for det. Vi har alltid mye vi vil si, men når vi stiller oss på talerstolen så liker vi at denne står et trygt sted, sier hun.

Digital detox

Når Lush globalt vender ryggen til Instagram, Facebook, TikTok og Snapchat gjør de dette i alle de 48 landene hvor Lush drives. Noe de vil gjøre fram til disse plattformene har tatt store steg for å sørge for et tryggere miljø for sine brukere. I begrunnelsen går det fram at selskapet har fått nok etter varslingssaker hos Facebook.

I 2018, etter Facebook erklærte at data fra 29 millioner brukere hadde lekket på grunn av en feil, lagde og solgte Lush et handlenett på konferansen The Next Web 2018 med slagordet «What The Zuck?». Inntektene gikk til Lush Digital Fund, som støtter tech for gode initiativer globalt.

Så kom Facebook Files og deres varslerkontoer fra tidligere ansatte i Facebook i 2021, som avslørte interne forskningsdokumenter som beviste at Facebook vet om de veldig reelle skadene som forårsakes av plattformen deres, men har bestemt seg for å ikke reagere på det.

I Norge har Lush over 10 000 følgere på Instagram, og i underkant av 10 000 følgere på Facebook.

Lush, som omtaler seg for å være ledere fremfor etterfølgere, har bestemt seg for å ta tak i disse seriøse problemene nå, og endre sin egen praksis istedenfor å vente til at andre skal legge merke til at sosiale medier faktisk er et reelt problem.

– Som så mange tenåringer har erfart før oss, har Lush prøvd å kutte ut sosiale medier, men vår FOMO (fear of missing out, jour.anm.) er stor, og vår trang til å bruke de forskjellige plattformene betyr at vi hele tiden søker tilbake til dem – til tross for våre beste intensjoner. Så her er vi igjen – klare for en ny digital detox!, skriver selskapet som lager fersk håndlaget kosmetikk.

Powered by Labrador CMS