BookTok-emneknaggen er svært mye brukt på TikTok.

#BookTok sprenger etterspørsler på bøker over natten

Bøker som er flere år gamle, kan bli superpopulære igjen på grunn av videoer delt på TikTok.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

#BookTok har over 64 millioner visninger på TikTok. På emneknaggen deler unge brukere inspirasjon rundt bøker, blant annet lesetips, anmeldelser og oppdagelser. Dette har gitt brukere en ny måte å oppdage bøker på, men delingen påvirker også bokhandlere her i Norge, melder VG søndag ettermiddag.

Når noe tar av på #BookTok, kommer etterspørselen etter boken ofte som en bølge, og kan gå i taket over natten, forteller markedssjef i Norli, Caroline Heitmann til VG. Norli har selv egne hyller i butikkene med #BookTok-bøker, og en egen side på nettsiden med tips om dette.

– Colleen Hoover er det største globale BookTok-fenomenet. Hun har dominert bestselgerlistene for engelske bøker over hele Europa det siste halvåret.

Hos Norli er den mest populære boken «It ends with us» / «Det ender med oss», flere år gammel. Det er det siste året at salget av den har tatt av – som følge av TikTok-trenden.

– Det er romantikk, fantasy og samfunnsrealisme som går igjen, men også en god del skeiv litteratur og feministlitteratur. Og en del klassikere.

TikTok Storbritannia annonserte i forrige uke en TikTok Book Club, som skal fungere som et virtuelt rom for TikTok-fellesskapet hvor man kan diskutere nye bøker sammen.

I kunngjøringen kommer det fram at de skal annonsere en ny bok hver måned, hvor de inviterer andre bokelskere til å lese og komme sammen til plattformen for å dele sine erfaringer.

Powered by Labrador CMS