Nina Vennevold har fått ny jobb i Boxo.

Headhuntet til Boxo: – Ble fullstendig tatt på senga

Nina Vennevold forlater HvabeHager, og blir ny Head of Branding i Boxo.

Publisert

Nina Vennevold blir ny head of branding i nettbutikken Boxo. Tekstforfatteren beskriver den nye stillingen som annerledes enn stillinger hun har hatt tidligere.

– Jeg føler meg egentlig som en byråperson, men det var flere ting med denne jobben som gjorde at jeg ville si ja, sier Vennevold til KOM24.

– Rå på tekst

Boxo har vært en kunde av tekstbyrået HvabeHager en god stund, og det var slik Vennevold kom i kontakt med Caroline Leithe, gründeren av Boxo.

– Jeg har hatt lyst til å ha med Nina på laget lenge. Vi har jobbet med henne før, gjennom tekstbyrået HvabeHager, og når jeg så hva hun leverte, fikk jeg gåsehud. 

Leithe er også influenser, og har over 80.000 følgere på Instagram-kontoen sin @ordenogsystem.

– Jeg tenkte at hun der, hun må bare bli en del av Boxo, forteller Leithe til KOM24.

Tatt på senga

Leithe la derfor en slagplan for hvordan jeg kunne vinne Vennevold over til Boxo For hun visste at Vennevold var veldig tilfreds med livet i HvabeHager. 

Planen gikk ut på at dro på overraskelsesbesøk til Trondheim – hvor Nina Vennevold bor og jobber - og inviterte henne med på lunsj. Der serverte hun både ambisjonene for Boxo fremover, og hvem hun ville ha med bak roret.

– Jeg ble fullstendig tatt på senga. Jeg trodde Caroline bare «tilfeldigvis» var i byen, men ante ikke at hun kom bare for å møte meg. Jeg ble rørt og glad og forvirra, på en og samme tid, og trengte selvsagt litt betenkningstid. 

Men etter noen få uker, med Caroline og co på pinebenken, ble svaret fra Nina «ja».

– Det er jo på mange måter en drømmejobb for en som elsker å jobbe med tekst, merkevarebygging – og rydding, forteller Nina. 

Bredt ansvar 

Hun startet i sin nye jobb i Boxo denne måneden, og har mange planer sammen med Boxo fremover. 

– Det er ikke alle merkevarer som ser verdien av å ha en egen tekstforfatter på laget, men det gjør virkelig Boxo. Jeg mener det verbale er like viktig som det visuelle, selv om man selvsagt må være sterk på begge deler om man vil lykkes som merkevare i dag.

Vennevold har allerede laget en ny verbal profil for Boxo. Det gjorde hun da hun jobbet som konsulent for dem. På nyåret skal hun også utvikle en ny visuell profil for dem, i samarbeid med et designbyrå i byen.

Kunstig intelligens 

Med inntoget til kunstig intelligens og tekstbaserte KI-verktøy, mener Vennevold at tekstforfattere generelt bør bli mer allsidige i jobben sin.

– Jeg tror ikke KI kommer til å ta jobbene våre. I alle fall ikke med det første. Men når «alle» kan bruke ChatGPT for å produsere tekst, må vi tekstforfattere selvfølgelig utvikle oss. 

Vennevold tror innholdsprodusenter generelt – og tekstforfattere spesielt –bør utforske hvordan KI kan gjøre oss enda bedre.

– Som tekstforfattere vil kanskje jobbe mer som en redaktør, en kurator eller hel markedsavdeling i fremtiden? Hvem vet. Men jeg gleder meg til å teste ut hvordan jeg kan fylle flere roller enn «bare» tekstforfatter i Boxo. 

Det første som står på agendaen i 2024 er en relansering av nyhetsbrevene tilS Boxo som er i tråd med den verbale profilen Vennevold har utviklet. Deretter skal hele nettbutikken oppdateres, slik at de får en sammenhengende visuell profil.

– Fra 1. januar er vi fem personer som skal jobbe sammen i Boxo. Caroline og co har skapet et skikkelig dream team, og jeg gleder meg til alt vi skal få til – med og uten kunstig intelligens, avslutter Nina. 

Powered by Labrador CMS