Administrerende direktør Cathrine Stensland og kommersiell leder Eirik Ekrann i Metro Branding.

Lanserer nytt innsikts­verktøy for merkevarebygging

Kommersiell leder og strategisk rådgiver Eirik Ekrann i Metro Branding er hjernen bak et nytt og kjapt innsiktsverktøy: BrandBooster.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Målet til BrandBooster er å skape innsikt om forbrukerne. Innsikt om forbrukerne er helt avgjørende for effektiv merkevarebygging, uten lange, dyre og kompliserte prosesser.

­– Jeg har sett behovet lenge. Før jeg kom til Metro Branding har jeg lang fartstid fra konsulentvirksomhet og analysebransjen, hvor jeg virkelig har sett verdien av strukturert markedsinnsikt, sier Eirik Ekrann i en pressemelding torsdag.

En frustrasjon han har hatt imidlertid har alltid vært at innsikt ofte blir valgt bort, fordi prosessene blir lange, tunge og dyre.

– Beslutninger tatt på magefølelse kan i verste fall være ødeleggende for merkevaren. Målet med BrandBooster har derfor vært å gjøre innsiktsarbeidet mye enklere og raskere, sier han.

BrandBooster består av et bibliotek av moduler som dekker ulike innsiktsbehov man typisk har i strategisk og operativt markedsarbeid.

– BrandBooster gir oss grunnleggende strategisk innsikt om styrken og posisjonen til en merkevare, og vi kan fortløpende teste ulike merkevareelementer og kommunikasjonsuttak vi jobber med, alt i løpet av noen få timer

Metro Branding bruker Brandbooster for å få underlag til klassiske strategiprosesser og tester ulike konsepter og retninger underveis i den kreative fasen. Da treffes beslutninger på et empirisk grunnlag, og ikke intuisjon.

– Er vi i en sprintprosess kan vi teste retninger mens vi går til lunsj og jobbe videre med dem på ettermiddagen. Det gir innsikt når du trenger det, ikke tre uker i etterkant, sier Ekrann.

- Vi har tidligere kjøpt markedsanalyser fra tradisjonelle analyseinstitutt for å ha et empirisk godt beslutningsgrunnlag i strategisk merkevareutvikling. Det tar tid og er ofte ganske kostbart, sier administrerende direktør, Cathrine Stensland.

Som sier at nå har de skreddersydd et system med ulike moduler for å teste raskt.

– Time to market er avgjørende. Ikke minst har vi analysekompetansen og ekspertisen som kreves for å tolke resultatene og gi gode råd. Agilt og effektivt, sier hun i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS