Pål Hjorth Berge og Fasett er fornøyde med hvordan 2024 ble og har stor tro på det kommende året også

Fasett snur nedtur til opptur – leverte millionoverskudd i 2024

Fasett har gått gjennom to tøffe koronaår, en Oslo-tabbe og et dårlig år. Men i 2024 snudde det for

Publisert

– Nå er vi back on track og back in black, sier en fornøyd byråsjef, Pål Hjorth Berge i Fasett, til KOM24.

Stavanger-byrået har vært gjennom en rekke tøffe år de siste årene, noe de har fått merke gjennom koronaår, en mislykket Oslo-satsing og underskudd i 2023 med påfølgende kutt i bemanningen.

– Det skyldes ikke at vi mistet mange kunder, men det var volumnedgang på enkelte større aktører, litt mer utsettelse og sånt. Så det var for mye ledig kapsitet, forteller han.

Da måtte de ha to tanker i hodet samtidig, det ene var at de måtte kutte kostnader, det andre var at de måtte leite etter nye inntekter. Berge mener de traff blink på begge. 

– Nå går vi inn i eit år der vi har økt kundeporteføljevolumet, vi ser vi har vokst og det er grunn til å tro at vi vil vokse videre inn i 2025 også, sier han.

Han sier de jobber i premiumsegmentet med de mest spennende og vanskelige oppdragene og at de dermed aldri kommer til å bli noen vekstrakett.

2024 endte med et driftsresultat på 2,5 millioner kroner i pluss. Det er en forbedring på nesten 3,2 millioner kroner, sammenlignet med året før.

Byråinntekten stoppet på 26,2 millioner kroner, nesten en million kroner bedre enn året før. 

For første gang siden 2021 kunne de og ta et utbytte på 1,7 millioner kroner. 

– Det var på tide! Eierne måtte jo ta tap i fjor. Men i tillegg til det ble det bonus til alle. Det har vært pauset siden kovid, så det var kjekt å kunne gi i år, sier han.

Bonusen til de ansatte ble på 20 000 kroner per person.

Nå har Berge tro på 2025.

 – Vi har budsjettert godt over fjorårets resultat og har en plan om noe vekst med minst like god lønnsomhet, sier han.

Et tema som opptar han mye er hvordan klare å øke timeprisene. Han sier at de til en viss grad har lykkest med det. Men mener at bransjen har vært for dårlige på det og sammenligner seg blant annet med advokater, som tar seg godt betalt.

– Advokater er det mer enn nok av, men det er ikke så mange som er superflinke til branding. Vi må greie å videreformidle verdien i det vi gjør, sier han og mener at bransjen er for redde for å snakke om pris. 

– Pris er verdi, og vi bidrar med stor verdi for våre kunder, sier han.

Han sier at Fasett jobber i et premiumsegment og sier at det de gjør for kundene da må være viktig og verdifullt.

– Vi har blitt flinkere til å akkumulere en kundemasse som matcher vår kompetanse og profil. Vi byr ikke på alt mulig. I offentlige anbud er det mest fokus på timepris og tilfeldige utvalgskriterier, da er det bare et spørsmål om hvem som vil tape mest penger, sier han og legger til:

– Vi driver ikke misjon eller veldedighet, så hvorfor ikke ta seg skikkelig betalt? Vi ser at vi gjør noe som gir verdi, peker han på. 

Om man bare er i konkurranse med det han kaller for «what anyone can do», så blir det bare priskonkurranse og pris er det siste kortet du har, mener han. 

– Det høres enkelt ut, men sannheten er at dette er en knallhard bransje å være i om man skal skape sunne arbeidsplasser sier Berge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS