– Det som skjer i etterkant kommersielt bryr jeg meg ikke om. Det handler om noe annet. Det viktige er at folk ser det vi mener. Jeg håper våre ansatte ser at vi står for det vi gjør, sier Engen.

Kjetils svar til rasistene som vil ha hijab ut av Brilleland tar av på nettet

– Jeg hadde håpet på viss form for oppmerksomhet, for dette markerer hvor vi står, men jeg trodde ikke at det skulle bli så omfattende som det har blitt.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Brilleland-sjef Kjetil Engen til KOM24.

Mandag morgen fikk han et brev levert på kontoret. Avsenderen var et politisk parti som lot seg irritere over at det i Brilleland jobber folk som bruker hijab.

Da reagerte Engen øyeblikkelig og innen en time etter at han hadde fått brevet på pulten hadde han fyrt av gårde et svar på Linkedin.

– Jeg satt i andre møter, men dette her kunne jeg ikke vente med, sier han.

Flere hundre tusen visninger

Hei nn.Takk for mottatt brev i dag. Jeg ser du foreslår at vi i Brilleland AS i fremtiden skal bruke etnisk norske kvinner og menn i våre butikker. Vi kommer - mer enn noen gang tidligere - til å jobbe hver eneste dag for å forsterke vårt inkluderende og mangfoldige Brilleland der alle mennesker er hjertelig velkommen - enten det er som ansatte eller som kunder. Jeg lover å være garantisten for dette.

Kjetil Engen

– Det er et vitnesbyrd på at vi trengte ikke så mye betenkningstid. Dette er stikk i strid med alt vi står for som selskap, sier han.

Han landet på at Linkedin var den rette plattformen å publisere det på. Og resten er bare historie, som det heter.

Innlegget har over 300 000 visninger på Linkedin alene og han har fått nærmere 5000 likes på innlegget og over 150 kommentarer.

– Jeg har ikke hatt nubbesjanse til å følge med på alt. Det er delt på Twitter, Instagram og alt. Ut fra det jeg er fortalt av kollegaer er det mye positive tilbakemeldinger. Det gjør meg beroliget at vi får support på det verdisynet som Brilleland har, sier han.

Men der mange bedriftsledere velger å holde ting stille, har altså Engen valgt å gå høyt ut offentlig.

– Min holdning på mandag morgen var ikke basert på en kommersiell vurdering, men et verdisett. Det som skjer i etterkant kommersielt bryr jeg meg ikke om. Det handler om noe annet. Det viktige er at folk ser det vi mener. Jeg håper våre ansatte ser at vi står for det vi gjør, sier han.

Han sier at det er ikke ofte Brilleland får den typen brev og at han valgte å svare offentlig for han har ikke behov for å svare avsenderen på vegne av selskapet.

– For vi tror på helt andre ting enn vedkommende, sier han.

Blir ikke forbanna

Slik ser brevet Engen og Brilleland fikk, som fikk Engen til å reagere sporensstreks.

Engen sier han blir ikke forbanna over å få brev som han fikk på mandag morgen, men at det er viktig for han å markere et tydelig standpunkt.

– Hvorfor er det vi som får det brevet? Det har jeg reflektert over. Vi har prøvd å skape det vedkommende ikke ønsker å se. Jeg har et inderlig behov for å markere hvor vi står og for å svare på en god og ryddig måte og markere ståsted, sier han.

Engen sier han håper at andre og tørr å si fra.

– Det er samme hvilken plattform man velger. Man må si sitt standpunkt og gjøre det på en enkel, ryddig og grei måte. Jeg er redd det er mer av det her enn det man ser kommunisert.

Powered by Labrador CMS