Tonje Drevland i Forbrukertilsynet.
Tonje Drevland i Forbrukertilsynet mener både små og store selskaper ikke bør nøle med å kontakte dem i spørsmål om grønnvasking.

Mener Forbrukertilsynet kan bli mer imøtekommende: – At det blir murring er helt naturlig

Forbrukertilsynet møtte flere store aktører for å snakke om grønnvasking.

Publisert

(ARENDAL): Tirsdag 15. august var flere store aktører samlet til debatt om grønnvasking.

Debatten var en del av Arendalsuka, og ble arrangert av Kruse Larsen.

Underdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Drevland, startet seansen med å klargjøre deres rolle overfor bedriftene, og hvilke lover og regler som gjelder for markedsføring av klima- og miljøtiltak.

– Vi ser mange eksempler på aktører som ikke har satt seg ordentlig inn i reglene. Vi rådgir bedriftene til å ta et skritt tilbake og tenke seg om før de velger markedsføre klimatiltakene sine. Det går også an å kontakte oss. Vi er ikke skumle eller farlige, sa Drevland.

Vanlige feller

Ved siden av Drevland sto Colin Campbell (bærekraftsdirektør i Posten og Bring), Ida Hatlebrekke (leder for klima og miljø i Møller Mobility Group) og Per Hynne (kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Europacific Partners Norge).

Drevland klargjorde at de som tilsyn forventer mer fra større selskaper enn av de mindre.

– Større aktører når ut til flere mennesker. Da blir også konsekvensene av misledende klimamarkedsføring større.

Uten å nevne navn, trakk hun fram flyselskaper som et klassisk eksempel på dette. Uttrykk som «green travel» kan få negative følger, mener Drevland.

– Det kan hende at det å fly blir litt bedre, en det betyr ikke at det blir «grønt» eller miljøvennlig. Slike budskap kan gjøre at forbrukere tror at jobben er gjort, og det skal man være veldig varsom med. Alt handler om helhetsinntrykket.

Må dokumenteres

I tillegg advarte Forbrukertilsynets utsendte om mangel på dokumentasjon. De har behandlet flere saker der selskaper ikke har vært grundige nok i sitt arbeid.

– Man kan for eksempel ikke stole blindt på underleverandører. Dersom ditt selskap markedsfører seg som klimavennlig uten å ha belegg for det, er du ansvarlig for dokumentasjonen.

Paneldeltakerne fra næringslivet var stort sett enig med Drevland. Men mot slutten av debatten ga de også uttrykk for at Forbrukertilsynet kunne vært mer imøtekommende.

– Våre utfordringer knyttet til dette er i stor grad bransjespesifikke. Noen ganger opplever vi at Forbrukertilsynet ikke klarer å sette seg inn i det, sa Per Hynne fra Coca-Cola.

Panelet. Fra venstre: Tonje Drevland, Per Hynne, Ida Hatlebrekke og Colin Campbell.

Colin Campbell fra Posten og Bring foreslo også at Forbrukertilsynet bør bli flinkere til å «markedsføre» seg selv.

– Mange vet ikke forskjellen på Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet. Der bør det kanskje gjøres en jobb, sa Campbell.

Jobber for å bli bedre

Tonje Drevland har jobbet i Forbrukertilsynet siden februar i 2021. Innspillene fra panelet tar hun med seg.

– At det blir murring mellom næringslivet og oss som tilsyn tenker jeg er helt naturlig. Jeg vet ikke hvor tilgjengelig vi har vært tidligere, men jeg mener at vi har vært det de siste årene. Og vi jobber hele tiden for å bli bedre på den biten, sa Drevland til KOM24.

Hun fremhever viktigheten av å tørre å ta kontakt.

– Dette handler også om de mindre aktørene. Ingen må tenke at de må ha alt på stell før de snakker med oss. Vi kaster oss ikke over dem og fører tilsyn med dem på den måten.

Powered by Labrador CMS