På sin store dag kombinerte prinsessen bryllup med butikk og solgte klesmerket sitt, Hést, til gjestene. En kongelig seremoni utenom det vanlige.

Märthas bryllupsstunt overrasker: – En blanding av catwalk, markedsføring og butikk

– Med hele Europa som tilskuere skaper hun seg en personlig merkevare som «prinsessen ingen kan målbinde – ikke engang kongen», sier eksperten.

Publisert

Prinsesse Märtha Louise sitt bryllup har fått massiv oppmerksomhet, ikke bare for selve seremonien, men også for måten prinsessen koblet sin kommersielle virksomhet til den store dagen. 

Se og Hør kunne lørdag avsløre at prinsessen hadde satt opp en provisorisk butikk for sitt klesmerke, Hést, inne på Hotel Union der bryllupet fant sted. 

Gjestene kunne dermed handle fra hennes siste kolleksjon rett ved siden av gavebordet.

Omdømme-ekspert Trond Blindheim er blant dem som reagerer sterkt på dette stuntet. Han beskriver bryllupet som «en blanding av ekteskapsinngåelse, catwalk, markedsføring, butikk og norgesreklame». 

Omdømme-ekspert, Trond Blindheim, har ikke latt seg imponere av prinsesse Märthas bryllupsstunt. Han mener bryllupet i stor grad ble brukt som et markedsføringsverktøy for prinsessens egen merkevare.

Blindheim, som er sosiolog og dosent ved Høyskolen Kristiania, mener prinsessen utnyttet bryllupet til å fremme sin egen merkevare og skape oppmerksomhet rundt seg selv på en måte som går langt utover det tradisjonelle.

– Bryllupet ble brukt som catwalk for prinsessens eget klesmerke. Gjestene fikk suvenirer fra Märthas merkevare, og viste samtidig produktene fram. Man får noe, og står i en slags takknemlighetsgjeld. Mange av gjestene følte seg nok forpliktet til å kjøpe noe, sier Blindheim til Se og Hør.

Videre kommenterer han at «hun skaper seg om til en merkevare» ved å bruke sin kongelige status til å promotere sin egen virksomhet. 

Selv om klesmerket Hést har vist seg å være en suksess, understreker Blindheim at dette i stor grad skyldes prinsessens kongelige status. 

Han påpeker at det sikkert er dyrt å underholde 350 gjester en hel helg med mat og underholdning – og at det bare er naturlig at prinsessen henter inntekter der hun kan. 

Bryllupet har ifølge ham vært en stor profilmessig suksess for Märtha, som med sin uvanlige tilnærming bryter med alle forventninger til hva en prinsesse skal være.

– Med hele Europa som tilskuere skaper hun seg en personlig merkevare som «prinsessen ingen kan målbinde – ikke engang kongen». Prinsesser skal jo være tekkelige og veloppdragne, men Märtha er alt annet. Hun bryter med alle forventninger, og det gjør henne jo absolutt mer interessant. Hun kommer til å bli etterspurt verden over – med sin «newage»-tilnærming til livet med healing, engler og den slags.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS