Anklager Durek Verrett for juks på Instagram
– Det er jo noe av det dummeste du kan gjøre i sosiale medier, sier eksperten.
Det er bare én uke igjen før hele Norges oppmerksomhet vil være rettet mot Geiranger, der prinsesse Märtha Louise og sjaman Durek Verrett skal gifte seg.
I mellomtiden er fokuset nå rettet mot Verretts Instagram-poster fra sommeren, som har mottatt opp mot ti ganger så mange likerklikk som han vanligvis får.
– Min vurdering er at her er det kjøpt følgere og likes, mest sannsynlig, sier medieviter og forfatter Magnus Hoem Iversen til VG.
To måneder etter at forholdet mellom det gifteklare paret ble offentliggjort i mai 2019, skrev Se og Hør at sjamanen hadde 129.000 følgere, mens prinsessen hadde 123.000.
Nå, fem år senere, har han mer enn dobbelt så mange følgere som henne: 481.000 mot hennes 228.000.
I løpet av den siste måneden har Verrett opplevd dager med tilførsler av nye følgere i størrelsesorden flere tusen, noe som skiller seg markant fra de jevne vekstmønstrene hos andre profiler med lignende følgerantall, bemerker professor Marika Lüders til VG.
VG spekulerer i at en del av forklaringen på de uvanlig høye tallene på kontoen kan være kjøp av falske følgere.
Hoem Iversen advarer mot praksisen med å kjøpe falske engasjementer, og mener det kan skade en profils troverdighet:
– Det er jo noe av det dummeste du kan gjøre i sosiale medier, egentlig. Det går mot det som er grunnessensen av suksess i sosiale medier, som er ekthet og autentisitet og at ting skal være spontane.
Det er ennå ikke bekreftet om Verrett selv har stått bak disse aktivitetene, og ingen av de forespurte partene, inkludert Verretts manager og PR-representanter, har kommentert saken.
Instagram-eier Meta har heller ikke besvart VGs henvendelser om kommentar.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no