Fikk suksess med «God Natt Gaza»
På bare én måned har barneboken blitt en bestselger. Suksessen er et resultat av et tett samarbeid mellom Plan Norge, Bureau og Megafon Forlag.
«God Natt Gaza» inneholder tradisjonelle palestinske eventyr og barnesanger som har blitt samlet for å bevare en kulturarv som er i ferd med å gå tapt.
– I Gaza har de levd i et mareritt i over ett år, og situasjonen blir bare verre og verre. Historiefortelling er én måte å gi barn som lever i krig et snev av trygghet, fellesskap og håp i en ellers håpløs tilværelse, sier Carina Holtmon, Head of Content & Creative i Plan Norge, i en pressemelding.
Boken og lanseringen er et samarbeid mellom Plan Norge, Bureau og Megafon Forlag, der Bureau har bidratt med idé og konseptutvikling.
– Da vi startet dette arbeidet i våres ble vi veldig raskt enige om at ambisjonene for prosjektet måtte være store. Det skulle bli en bok man vil ha liggende fremme, gi til alle man kjenner og ta vare på for alltid. En av årets viktigste bøker, sier Snorre Martinsen, kreativ rådgiver i Bureau.
Merkevarebyggende tiltak
Inspirasjonen til boken kom på en reise til Jordan, der Plan jobber i en flyktningleir for palestinere fra Gaza. Godnatthistoriene i boken er hentet fra denne leiren, som på folkemunne kalles «Gaza-leiren».
Holtmon, som selv har besøkt leiren, understreker hvilken betydning prosjektet har:
– Hensikten med boken har også vært å posisjonere Plan enda tydeligere som en nødhjelpsorganisasjon, både for kvinnen i gata og myndighetene. Inntektene fra boksalget går direkte til det enormt viktige arbeidet Plan gjør i regionen. At den har solgt over 7000 kopier på sine første uker, er en kjempesuksess, sier Holtmon.
Fra bok til blikkfang
Som en del av lanseringskampanjen har prosjektet fått liv gjennom en gigantisk bok på 3x3 meter, som nå står utstilt på Oslo S.
Senere skal boken videre til byer som Stavanger og Tromsø, samt stå på Deichmanske Bibliotek i Oslo.
I november ble det også arrangert en litt annerledes boklansering på Økernsenteret, hvor flere kjente artister og skuespillere viste sin støtte til prosjektet ved å fremføre utdrag fra boken.
Lanseringen hadde regi og scenografi av Paal Ritter Schjerven, med Emnet Kebreab som produsent.
– Det var viktig for alle at dette ikke ble et event, men en kveld for formidling av fortellertradisjoner. Et sted vi kunne invitere samarbeidspartnere og pressen til noe minneverdig, sier Martinsen.
Bureau snakket tidlig om hvordan de skulle få det til – og da de landet på at det måtte bli en forestilling var ikke veien lang til å koble på Emnet og Paal.
– De har løftet absolutt alt de har tatt i til helt nytt nivå. Det var rett og slett magisk – hvis jeg kan si det selv. Det ble solgt rekordmange bøker på en boklansering, og NRK var tilstede hele kvelden. Det endte opp med et nydelig innslag på Kveldsnytt som fortalte om hele prosjektet, avslutter Martinsen.