Fra Bymiljøetaten til Oljefondet: – Det er utrolig spennende
Halvor Prizlaff Njerve er ansatt som sosiale medier-ansvarlig i Oljefondet. Han mener det er mye spennende å ta av og at det er en reise han har lyst til å være med på.
– Jeg tror det er forventet av virksomheter i 2023 å være på sosiale medier.
Det sier Halvor Prizlaff Njerve. Han er nå ansatt som sosiale medier-ansvarlig i Oljefondet.
Var ikke på jobbjakt
Han kommer fra en jobb som visuell kommunikasjonsrådgiver i Bymiljøetaten i Oslo kommune.
– Jeg var på en måte ikke på jobbjakt, men så kom jeg over denne stillingen og tenkte at denne muligheten kan jeg ikke la gå forbi, sier han til KOM24.
Vi møter han i Norges Banks lokaler midt i Oslo sentrum. bare noen uker etter at han begynte i Norges Bank Investment Management, bedre kjent som Oljefondet.
Nå skal han styre de sosiale mediene for det som kanskje kan oppfattes av noen som en litt traust organisasjon. Selv nekter han å gå med på det premisset.
– Jeg mener det er en utrolig spennende mulighet jeg har fått, det er så mye å kunne kommunisere. Enten det er om eiendomsporteføljen, at vi eier 100 bygninger i Regent Street i London, eller hvordan vi bruker kunstig intelligens til å handle aksjer på en smartere måte. Her er det mer enn nok av historier jeg tror vil være kult for folk å vite mer om!
Målet er å holde på og øke synligheten i sosiale medier. Blant annet har de 50 000 følgere på Linkedin.
Njerve mener Oljefondet er en kjent merkevare med et godt omdømme og at det er naturlig for dem å være på sosiale medier.
– Noe av det jeg skal se på er hva som har blitt gjort og hva som kan føres videre, forteller han.
Kanalvalg er en tingene som skal sees nærmere på.
– Ting skjer raskt
– Kommunikasjon i sosiale medier er en viktig del av åpenheten rundt fondet. Det øker synligheten, bevisstheten og styrker omdømmet. Jeg mener absolutt at tilstedeværelse i sosiale medier er tillitsskapende, og tenker det er helt i tråd med strategien til fondet om hvordan vi skal bli enda mer åpne. Det å vise frem bredden og den kompetansen de ansatte sitter på er viktig, sier han.
Mens han i Bymiljøetaten jobbet i en etat der han skulle få folk til bruke byen på en grønn måte er det andre områder i Oljefondet.
Likevel er kunnskapsbygging og video likhetstrekk.
Men ting kan skje fort der og.
Seinest dagen før KOM24 kom innom hadde han filmet Oljefondssjef Nicolai Tangen og sentralbanksjef Ida Wolden Bache og det gikk ikke mange minuttene fra det var filmet til det lå ute på Linkedin med lenke til høring på Stortinget.
– Så ting skjer raskt og det er kort vei fra du trykker rec til publisering, sier han.
Men selv om det går raskt til tider er han tydelig på at det alltid er en grundig tanke bak hva man skal gjøre og hvorfor før man begynner.
– Det er ikke noe poeng i å lage en post bare for å gjøre det. Det må være en grunn for å ha den posten, det må være innhold som gir noe til mottakerne, sier han.
– Ville være med
Nå skal de ha en nøye kanalgjennomgang for å finne ut hvilke publikum de når hvor. Men de har som mål å nå bredt ut i Norge men og internasjonalt.
Njerve sier han søkte på jobbe for han så på det som en sjanse til å bygge på det samfunnsoppdraget Oljefondet har.
– Jeg har sett at de har blitt mer og mer aktive på sosiale medier og har tenkt at dette er en reise som jeg har lyst til å være med på.
Nå er det altså han som har ansvaret for de sosiale mediene til Oljefondet.
Og det er mye å ta tak i, det er alt fra å håndtere kommentarfelt til å skrive manus for sentralbanksjefen og Oljefondsjefen, til å sikre god lyd når han bruker spesialkompetansen sin video, til å jobbe med kanalstrategier og veien videre.
– Ingen dag er lik, det er kult!