Byråmemes: – Vi er noen idioter som hever lønn i reklamebransjen
Reklamebransjen har fått sitt eget satiriske speilbilde på Instagram-kontoen @byraamemes.
En typisk meme er et kjapt og komisk budskap og hensikten med den er som regel å underholde. I det minste var dette sant for noen år siden, men dette har sakte, men sikkert forandret seg.
Mange memes du ser nå om dagen, er gjerne produsert av bedrifter og har som formål å øke engasjement og synlighet i sosiale medier.
På den anonyme Instagram-kontoen @byraamemes, går humor og satire hånd i hånd med en skarp og treffende kritikk av bransjen.
Selvhøytidelig bransje
Kontoen har raskt blitt et populært mål for både latter og nysgjerrighet blant profesjonelle i reklamebransjen.
Den sprer humor og satiriske observasjoner som setter spikeren på hodet når det gjelder byrå-livet. Men hva fikk dem til å starte dette morsomme prosjektet?
– Det ærlige svaret? Det var en gøy idé. Enkelt og greit, skriver @byraamemes til KOM24 i Insta-DM-en.
– Vi kan ikke nok om utenrikspolitikk til å lage morsomme memes om det, så da var det mer naturlig å kødde med noe vi kjente godt: byrå-livet, fortsetter de ukjente bak profilen og legger til at bransjen dessuten kan være selvhøytidelig til tider, noe det er ekstra gøy å utfordre.
Identiteten bak Byrå-memes
På spørsmål om hvorfor de har valgt å være anonyme, svarer @byraamemes:
– Vi er noen idioter som hever lønn i reklamebransjen … Og hvis man tenker seg om, så er det vel ikke så viktig hvem vi er?
– Folk driter litt i navnet på meme-maker´n. Vi er Byrå-memes. Det er avsenderen. Holder ikke det?
Kontoen har ikke bare skapt oppmerksomhet, men også reaksjoner fra publikum. De nevner spesielt en viss jobbannonse-meme som skapte mye moro og diskusjon både i kommentarfeltet og i deres favoritt-medie – KOM24, skriver de.
De har også truffet blink med memes om kreatør-starter kit og byrå-typer. Folk synes å relatere mer til de spesifikke aspektene av bransjen.
– Vi traff vel Spikern på det beanie-kledde spikerhodet sitt på akkurat den, skriver de.
Meme-think
Når det gjelder effektiviteten av memes som markedsføring, mener @byraamemes at memes er effektive «by design» for en målgruppe som allerede snakker i memes.
– Jeg tror ikke tanta ser humoren i en dickbutt meme, supplerer de.
Videre bemerker de at bruken av memes generelt, er men en integrert del av vokabularet for generasjonene som er oppvokst heldigitalt.
– Naturvin-drikkende, twitter-sarkastiske beanie-brukere drar gjerne opp begrepet meme-think for å flotte seg, skriver de.
Videre skriver de det nok stemmer at generasjon både tenker og snakker i memes som en nyttig form for forenkling.
– Memes er sjargong en målgruppe bruker for å uttrykke, og beskrive verden. Overordnet er vel trenden at den sjargongen har kommet for å bli.
«69 000 kr, takk»
Memes uttrykker humor og kulturelle ideer på en gjenkjennelig måte, og kontoen har utvilsomt slått an hos bransjens mange gen z´s og millennials. Likevel har den foreløpig ikke generert så mange kunder. Men det kommer nok, ifølge dem selv.
På kontoen tilbyr de nemlig NFT-er av memes for en heftig pris:
– 69 000,- per peme høres ut som en nice meme-pris.
– Løp og kjøp!