Frode Myrhol går fra å være lokalpolitiker til å bli kommunikasjonsrådgiver.
Frode Myrhol går fra å være lokalpolitiker til å bli kommunikasjonsrådgiver.

Tidligere FNB-topp går til kommunikasjonsbransjen

Går fra å kjempe mot bompenger til å bli PR-rådgiver og skal jobbe for byutvikling.

Publisert

Ved valget i 2019 fikk han de etablerte politikerne landet over til å skjelve i buksene ettersom bompengemotstanden vokste fram i bygd og by og førte til at det som da het Folkeaksjonen mot bompenger (FNB) over natten ble en maktfaktor i norsk politikk både lokalt og nasjonalt.

Men like fort som de kom til makten, forsvant makten og etter forrige lokalvalg i 2023 var FNB så godt som vekke fra den norske offentligheten.

Dermed var det en rekke tidligere lokalpolitikere som måtte på jobbjakt.

Blant dem var Frode Myrhol.

Myrhol var stifteren av Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB), og kommunalråd for Folkets Parti i Stavanger fra 2019 til 2023.

Før det jobbet han tolv år i forsikringsbransjen som bedriftsrådgiver for Gjensidige.

Men nå er han blitt PR-rådgiver i Worsøe.

Han mener de to jobbene har veldig mye til felles.

Han sier det handler om å selge et budskap på en best mulig måte for å oppnå noe

– Som politiker jobbet jeg for interessene for enkeltmennesker, næringsliv og organisasjoner, i et kommunikasjonsbyrå vil jeg gjøre det samme, men fra en annen vinkel, sier han til KOM24.

– Akkurat denne fellesnevneren mellom politikk og kommunikasjon er nok noe av årsaken til at veldig mange som jobber med kommunikasjon også har vært involvert i politikk. Forståelsen for de mange prosessene fra ulike sider er noe jeg tror jeg vil dra stor nytte av fremover, tror han.

Han er helt fersk i jobben og har ikke full oversikt over hva som blir hans arbeidsoppgaver framover, men sier det kommer til å ha med byutvikling å gjøre.

Både reguleringsplaner, byggesaker og generelt. 

– Mye av min jobb vil bestå i å hjelpe innbyggere, næringsliv og organisasjoner til å manøvrere i feltet mellom politikk og administrasjonene for å nå fram med sine mål, det er en kjensgjerning at mange føler de ulike prosessene i dette området er litt uoversiktlige og at det ikke alltid er like enkelt å nå fram med sitt budskap, mener han.

– Noen vil hevde at du til tider var litt kontroversiell som politiker, hvordan ser du da på å ha en rolle som kommunikasjonsrådgiver?

– At jeg har vært spesielt kontroversiell har jeg faktisk ikke hørt før, beskrivelsene jeg har lest og hørt om meg selv har mest gått på at jeg er hardtarbeidende, grundig, faktabasert, løsningsorientert og handlekraftig, sier han og sier at det er disse egenskapene han ønsker å videreføre i ny jobb.

– Sammen med min erfaring og kompetanse skal dette være basisen i alt jeg gjør når jeg skal bidra til å finne de beste løsningene for ulike problemstillinger sammen med kundene.

– FNB i Oslo ville jo kutte i antall kommunikasjonsrådgivere i det offentlige, hva tenker du om det?

– Hva et lokallag i mitt tidligere parti har ment om akkurat det har jeg ikke noe grunnlag til å mene noe om, de involverte må nesten svare for årsaken til det selv. Det er aldri noe jeg har tatt til orde for verken i Stavanger, i fylkespolitikken eller i mitt tidligere parti sentralt. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS