Cecilie Lyngby i Folkets Parti. De ønsker å redusere antallet kommunikasjonsrådgivere i Oslo betydelig.

Vil halvere antallet kom-rådgivere i Oslo og Bergen kommune

– Masse penger å spare

Publisert

Folkets Parti (tidligere Folkeaksjonen nei til mer bompenger) mener Oslo kommune kan redusere pengebruken på flere områder.

I forkant av lokalvalget 11. september har de utgitt et partiprogram for Oslo som gjelder fra 2023 til 2027. Her står det blant annet at de ønsker å halvere antallet kommunikasjonsrådgivere i Oslo kommune.

Vil spare penger

Partileder Cecilie Lyngby sier til KOM24 at kommunikasjon utgjør ett av flere områder der de ser muligheter til å spare penger.

– Dette dreier seg om hvor man kan kutte i pengebruken til kommunen, og kommunikasjon er én av postene. Jeg husker godt da Lan Marie Berg skulle ha sin høring om Oslos vannforsyning, hadde hun med seg fem rådgivere. Det koster ganske mye i timen, sier Lyngby.

Hun er selv utdannet diplommarkedsfører. Lyngby fremhever at Folkets Parti ser nytten i kommunikasjonsrådgivere, men at de ønsker å redusere bruken fra kommunens side.

– Jeg ser for meg at man kunne hatt noen rådgivere som brukes felles, på tvers av ulike saker. Alt handler om hvordan vi kan spare, slik at vi kan bruke mer på viktige ting som eldreomsorg, rusomsorg og oppussing av skoler.

– En trend

Dette forslaget gjelder også for Bergen kommune. Partilederen mener hun ser en trend der politikere bruker altfor mange rådgivere, der de egentlig bare trenger noen få.

– Alle er selvfølgelig ikke innleide kommunikasjonsrådgivere. Noen er politiske rådgivere, som jobber for de ulike partiene. Men jeg tror likevel det er masse penger å spare her. I tillegg er det flere fordeler med å ha faste rådgivere, som kan de ulike sakene godt.

Om rådgiverene bør være ansatt i kommunen eller skal leies inn utenfra, har de ikke tatt klar stilling til.

Ville nå unge

I Folkets Parti har de ingen som jobber fast med kommunikasjon.

– Vi har hatt Jarle Aabø på 50 prosent, som alle skrek så høyt om. Han har først og fremst hjulpet til med budsjetter og sakspapirer.

Aabø, som er tidligere journalist, ble tilknyttet partiet i 2021 som medierådgiver.

I tillegg har de hatt en person inne i august for å hjelpe partiet med å nå yngre velgere før valget.

– Vi trengte noen som kunne nå ut til unge mennesker, men han ble ferdig nå 1. september.

Powered by Labrador CMS