Kreativt Forums Ærespris: Camilla Bjørnhaug og Preben Moan, kreativt team i TRY
Kreativt Forums Ærespris: Camilla Bjørnhaug og Preben Moan, kreativt team i TRY

– Du våkner opp natt til onsdag og tenker: Føkk, håper vi ikke har ødelagt karrieren til OnklP nå

Kreatørparet Camilla Bjørnhaug og Preben Moan er hedret med KFs hederspris.

Publisert Sist oppdatert

– Hjertet er her ute! Jeg så ikke den komme i det hele tatt, så det var utrolig gøy.

Det sier Camilla Bjørnhaug, kreatør i TRY Reklame til KOM24.

Fredag kveld fikk hun og mannen Preben Moan tildelt Kreativt Forums ærespris under Gullblyanten.

Begge to er like sjokkert over hedersprisen.

– Det er ikke lett å sette ord på dette, sier Moan som ble rørt da han hørte på begrunnelsen om hvorfor de fikk prisen.

De har jobbet i TRY i 13 år nå.

– Hva er det som driver dere?

– Det er flere ting, det ene er at du må innom flere ting hele tida, en dag forsikring, så er det sjokolade så er det banktjenester. Du får kunnskap om mange områder og de utfordringen med å prøve å fortelle de historiene til de ulike målgruppene, sier Bjørnhaug.

Mannen sier at det er tilfredsstillende å lage en historie som folk følger med på og tar til seg og forstår.

– Om du klarer å få folk til å tenke at; Ja, nå skal jeg ut og kjøpe det produktet på grunn av den her greia jeg så. At kommunikasjon fungerer, sier han.

En av de aller mest kjente kampanjene de har jobbet med er Money back on the skætt for Skatteetaten, der de skulle få unge folk til å sjekke skattemeldingen sin, ved hjelp av musikk fra OnklP.

– Skatteetaten var bra for det var så skummelt, det var jævlig høy fallhøyde. Ok vi får OnklP, vi skal lage en rap for å få ungdom til å sjekke skattemeldinga si. det kan jo gå sinnssykt på trynet, sier Moan og forteller om store mengder usikkerhet.

– Du våkner opp natt til onsdag, føkk, håper vi ikke ødelegger karrieren til OnklP med denne greia her. Det må jo bare bli bra, sier han.

De to sier at slike jobber handler mye om tillit fra oppdragsgiveren. Samtidig handler det og om det å prøve å av og til nullstille seg fra alt kunden har sagt og tenke hva er det som kan være gøy og snakke til folk.

– Man tenker jo på skatteetaten som en stor mastodont. Vi må dra det ned, sier hun.

Moan peker på at det er jo kjedelig å se informasjon fra Skatteetaten.

– Det er per definisjon «boring». Så om vi skal gi informasjon fra Skatteetaten må det gjøres så det ikke er «boring», så folk har lyst til å ta det til seg. Det er så enkelt som det. Så må du klare å gjøre det på en kul måte. Det er jo det som er vanskelig, sier han.

For på papiret er det jo bare å lage en rap som når de unge.

– Men du må jo få den til å fly. Det er jo der hele hemmeligheten ligger, sier han.

Sjefen deres, Kjetil Try, sier han ble rørt da de to kreatørene hans fikk æresprisen.

– Da begynte jeg å grine, sier han til KOM24.

Han sier at han visste ikke om dette. Han er full av lovord om sine ansatte.

– Det er så ufattelig bra folk fra Tromsø. De er så rare men samtidig så kloke og det er en veldig sjelden kombinasjon. Om de bare er kloke blir det kjedelig, om de bare er rare blir det feil. De er begge deler og det er fantastisk bra folk, sier Try.

Powered by Labrador CMS