Camilla Gramstad fra Elkjøp snakket om bærekraft og grønnvasking under Arendalsuka torsdag.

Fikk med de ansatte på grønnvaskings-dugnad

Elkjøp fant på en fiffig løsning for å bli kvitt fy-ordene som kan sende feil signal.

Publisert

(ARENDAL): Torsdag var bærekraftsfolk fra flere store bedrifter og selskaper samlet til panelsamtale under Arendalsuka.

Såkalte fy-ord og utydelige uttrykk med tanke på grønnvasking var ett av temaene de diskuterte.

PR-byrået Kruse Larsen, som arrangerte seansen, hadde flere eksempler på slike ord. Miljøvennlig, økovennlig, grønn og energieffektiv var bare noen av de man skal være forsiktig med å bruke.

– Skal man være skarp i kommunikasjonen sin, må man forstå grunnlaget for det man selv sier. Vi sendte hundre millioner pakker i fjor, og disponerer 6.000 kjøretøy. Det er klart vi påvirker naturen, sa Colin Campbell, bærekraftsdirektør i Posten Bring.

Han hadde også noen andre eksempler som han hadde hørt under Arendalsuka.

– Det er så mye rart der ute. «Bærekraftsvennlig» har jeg for eksempel hørt her. Einstein sa vel at hvis du ikke klarer å forklare noe enkelt, da har du ikke forstått det godt nok, sa Campbell.

Dugnad

Camilla Gramstad har tittelen head of sustainability i Elkjøp Nordic.

Hun fortalte at de hadde blitt mer og mer oppmerksom på de ulike ordene de selv brukte, og at de tok med seg flere ansatte på en dugnad. Den gikk ut på at de skulle se gjennom språket, og fjerne enkelte ord.

– At markedsføringsloven og sanksjonene mot grønnvasking ble strengere, førte til en «shit-effekt» for oss. Vi skjønte at vi måtte gjøre en jobb. Vi lagde derfor en liste med grønnvaskings-ord, som vi fant et enormt omfang av på våre sider.

– Så hadde vi en dugnad med brand og marketing-delen i Elkjøp, og tok vekk disse ordene.

Transparens

Et viktig spørsmål som ble diskutert var hvordan man kommuniserer bærekraft i tøffere økonomiske tider.

Siri Norhagen, head of sustainability i Ikea Norge, hadde et tydelig råd.

– Vær transparent og tydelig, og snakk også høyt om det du ikke har. Klimaavtrykk per bord vi selger, har vi for eksempel ikke. Det er vi ærlige på.

Marcus Adaktusson, SVP public affairs & sustainability i Telenor Group, var enig i dette.

– Bærekraftskommunikasjon skal ikke lenger skape god PR for selskapene. Det skal være sant, og det skal gå an å si at vi også har våre utfordringer. Det viktigste er hva vi gjør for å møte de utfordringene, sa han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS