INMA Performance Award:
Her er vinnerne i Performance Award
Torsdag var det klart for INMA Performance Award.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Saken oppdateres fortløpende ettersom vinnerne i de ulike kategoriene avsløres.
(EPICENTER OSLO, OSLO): For tiende året på rad deles INMAs Performance Award ut. Innsendte arbeider i åtte ulike kategorier har blitt juryert, og torsdag deles prisene ut i Oslo.
Oversikten over vinnere og valører finner du nederst i saken.
–Vi var litt bekymret og spent med tanke på antall innsendte arbeider, etter som fjoråret var et veldig annerledes år, men interessen har vært stor og 2020 ser ikke ut til å ha påvirket performance faget, sier daglig leder i Interesseorganisasjonen for digital markedsføring og kommunikasjon (INMA), Camilla Grund, til KOM24.
Ny kategori som viser nye muligheter
Hun forteller at antall innsendte bidrag har ligget mot normalen, og at prisutdelingen i tillegg har fått en ny kategori.
–Nytt i år er kategorien «Best bruk av data». Vi ser at data har begynt å bli viktigere i alle strategier , og ønsker å vise bransjen hvilke muligheter som finnes i bruk av data til inspirasjon.
Kategorien setter fokus på bruk av data, og hvordan data har beriket en investeringsavkastning og ROI for en gitt merkevare. Man ser etter smart bruk av første-, andre- eller tredjepartsdata, og man må bevise hvordan dette har ført til økt salg, økt ROI, økt SOM, engasjement, eller andre parameter som er viktige for merkevaren.
Målepunkter i denne kategorien er tilsvarende for kategorien «online performance», og kan være omsetning, salg, konverteringsrate, ROAS og/eller andre som kan knyttes til resultat.
De nominert i den nye kategorien er:
- Carat Isbilen : Styrking av DM med sosiale medier.
- Semway Norge AS Mitsubishi Electric.
- Starcom Mercedes-Benz på safari.
- TRY opt Minimeis: Verden på dine skuldre.
Årets kategorier og jury
I årets performance Award er det åtte ulike kategorier, der en av disse er en spesialkategori. Juryen ledes av jurygeneral Hanne Gilje Sekse i TryOpt, sammen med jurylederne Øystein Svendsen Opperud, Vivian Vestre og Christopher Brekke.
Opperud (byråleder i Synlighets Oslo-avdeling), leder kategoriene; Lead Performance, Performance Innovation og Loyalty Performance. Hans jury består av elleve jurymedlemmer.
Vestre (digital manager i PHD), leder kategoriene; Offline Performance og Performance that matters. Hennes jury består av elleve jurymedlemmer.
Brekke (leder for Performance i Semway), leder kategoriene; Online Performance og Best bruk av data. Hans jury består av ti jurymedlemmer.
Se fullstendig oversikt over storjuryen her.
Sammen skal de kåre vinnere i følgende kategorier:
- Online Performance: Denne kategorien tar for seg markedsføringsjobber som har påvirket resultater som skjer online.
- Offline Performance: Ser på markedsføringsjobber der resultatet har påvirket det som skjer i den fysiske verden eller i kombinasjon med det som skjer på nett
- Loyalty Performance: Jakter casene som viser hvordan arbeid med kundelojalitet gir resultater ved bruk av data, teknologi og optimalisering for å redusere churn og skape merverdi.
- Lead Performance: Målepunkter i denne kategorien kan være lead til kunde ratio, cost per lead og/eller antall leads.
- Performance That Matters: De beste markedsføringsjobbene innen samfunnsnyttige formål. Det må ikke være på oppdrag for en veldedig organisasjon, men formålet med jobben må være av samfunnsnyttig karakter.
- Performance Innovation: Denne kategorien tar for seg jobber og enkeltarbeid innen performance marketing som er til inspirasjon og læring for resten av bransjen.
- Best bruk av data: Denne kategorien setter fokus på bruk av data, og hvordan data har beriket en investeringsavkastning og ROI for en gitt merkevare.
- Performance Talent: Dette er en spesialkategori for sisteårsstudenter og nye talenter i arbeidslivet. Denne delen av konkurransen er kun tilgjengelige for sisteårsstudenter (bachelor eller masterstudenter), eller nyansatte som er i sitt første eller andre år i arbeidslivet.
– Dette er en kategori som kan løfte frem unge talenter, som ofte ikke har så mange caser å vise til. Vi synes det er fint og viktig å vise deres talent og kunnskap i denne konkurransen, legger Grund til.
Årets vinnere
INMA Performance Award kan deles ut i valørene gull, sølv eller bronse.
- Performance Innovation
Starcom for Cortex: Et svar på annonsørens ønske om forenkling og effektivisering: Gull.
RED dentsu X for Byggmakker: TV koblet sammen med digital rigg for økt effekt: Sølv.
Starcom: Sannheten bak algoritmene: Bronse.
Vinnere Performance Awards | |||
Selskap: | Gull: | Sølv: | Bronse: |
RED dentsu X | 1 | 2 | |
Starcom | 1 | 1 | 2 |
HyperRedink | 1 | ||
Gjensidige Forsikring | 1 | ||
OMD | 1 | ||
Try Opt | 1 | ||
DNB | 1 | ||
Elg AS | 1 | ||
Carat | 1 |
- Performance that matters
RED dentsu X for Amnesty: Pride Regnbuekampanje: Sølv.
HyperRedink: Klimatilskudd for Oslo kommune: Bronse.
- Best bruk av data
Carat for Isbilen: Styrking av DM med sosiale medier: Bronse.
- Loyalty Performance
OMD for Telenor T-We: Hvordan TV-distributøren Telenor T-We fikk egne kunder til å strømme til plattformen: Gull.
- Offline Performance
RED dentsu X for Byggmakker: TV koblet sammen med digital rigg for økt effekt: Gull.
Starcom for Relax med take it (akkurat passe) Cheesy: Sølv.
Starcom for Opel Zafira-e: Familiebil, Friluftsbil, Flerbruksbil: Bronse.
- Online Performance
TRY Opt for Minimeis: Verden på dine skuldre: Gull.
DNB for DNB UNG: Nåtidshjernen: Sølv.
Elg AS: Våger du? For VID høgskole: Bronse.