![Byråleder Camilla Kim Kielland leder Morgenstern inn i Gullfisken med fem nominasjoner. Etter to strake seiere håper hun på hattrick – men er forberedt på alt](https://image.kom24.no/794148.webp?imageId=794148&x=0.00&y=7.83&cropw=100.00&croph=85.75&width=720&height=411&format=jpg)
Jakter sin tredje strake Gullfisk: – Mentalt forberedt på alt
Kan noen stoppe Morgenstern? Med fem nominasjoner har byrået store sjanser for nok en triumf.
(Oslo, Kulturkirken Jakob): I kveld deles Gullfisken ut for 32. gang, og Morgenstern stiller til prisutdelingen med svært sterke vinnersjanser.
Med fem av tolv nominerte reklamefilmer kan byrået sikre sin tredje Gullfisk på rad.
I fjor sikret de seg seieren med én reklamefilm for Finn.no, akkurat som året før.
Se alle Morgensterns nominerte reklamefilmer nederst i saken.
Byråleder Camilla Kim Kielland innrømmer at forventningene er store, men forsøker å holde beina på jorda.
– Vi håper jo selvsagt at det blir hattrick. Samtidig er jeg alltid en realistisk optimist. Jeg er mentalt forberedt på alt, sier hun til KOM24.
Kielland leder juryen som har valgt ut de nominerte reklamefilmene, men understreker at hun har holdt seg fullstendig unna diskusjonene når Morgensterns bidrag har blitt vurdert.
– Uansett hvem som vinner, så blir det en verdig vinner. Jeg har jo sittet i juryen som juryleder, så jeg står 100 prosent inne for alle bidragene. Men med Morgenstern-hatten på hodet er det selvsagt lov å håpe at en av våre kunder vinner.
PowerOffice som joker
Blant de nominerte filmene har Kielland tro på flere av Morgensterns bidrag, men trekker spesielt fram en outsider.
– PowerOffice er kanskje en liten joker. Det er en B2B-film om et regnskapssystem, som man kanskje skulle tro treffer smalt. Men jeg tror gjenkjennelseseffekten er stor langt utover regnskapsførere og ledere, sier hun.
Ellers påpeker hun at de fleste andre nominerte filmene er fra store og kjente merkevarer, noe som også gir dem gode sjanser.
Fire av fem Sølvfisken-filmene er produsert av Morgenstern. Byrået har fem kandidater i kveld, med nominasjoner for Finn.no (januar og mai), Widerøe (februar), PowerOffice (april) og Ice (juni).
– Kunder som satser på kvalitet
At Morgenstern gjentatte ganger vinner priser for sine reklamefilmer, mener Kielland handler om at de jobber med kunder som virkelig investerer i merkevarebygging.
– Vi er heldige å ha fantastiske kunder som investerer bevisst i å bygge merkevare og satse på kvalitet. Når de først bruker masse penger på markedsføring og mediebudsjett, er de bevisste på at det de lager skal få oppmerksomhet, bli lagt merke til og bli likt, sier hun.
Hun understreker at TV-reklame bare er én del av markedsmiksen, men at det er viktig å kombinere taktiske og konverterende budskap med innhold som bygger sterke merkevarer over tid.
– Man trenger både korte og lengre formater
Kielland har tidligere kritisert utviklingen i reklamebransjen, der stadig flere filmer blir kortere og mer taktiske. Hun mener det er viktig å balansere mellom effektive, korte budskap og lengre, mer merkevarebyggende historier.
– Jeg tror man må ha begge deler. I 2025 må man lage kortere formater som engasjerer raskt, men å strupe innhold som virkelig kan skape følelser og underholdning, kun for å tilpasse seg sosiale medier og korte lengder, tror jeg er dumt. Folk er interessert i mer enn seks sekunder – så lenge innholdet er bra, sier hun.
Hun ser en positiv utvikling i bransjen.
– Etter å ha sittet i juryen for Sølvfisken ser jeg en tendens til at stadig flere merkevarer investerer i kvalitet og kreative historiefortellinger. Jeg håper den trenden fortsetter i 2025.
Fra å «dempe gleden» til full feiring
Tidligere i år kommenterte Kielland Morgensterns dominans i Sølvfisken-kåringene og nevnte at hun kanskje måtte dempe gleden litt for ikke å virke for cocky.
Nå, på selve Gullfisken-kvelden, legger hun derimot ikke skjul på at en eventuell seier vil bli feiret med stor entusiasme.
– Hvis vi vinner i kveld, uansett hvilken kunde eller jobb, så tror jeg ikke at jeg klarer å dempe den gleden. Da tror jeg at følelsene utenpå kroppen blir vanskelig å skjule, avslutter hun.
Om det blir full jubel for Morgenstern i kveld, gjenstår å se – men at de har hatt nok et sterkt år, er det liten tvil om.