– Det hjalp å ha kontakt med en journalist som ikke var helt uopplyst
Camilla Wiik Gjerdrum har flere anbefalinger for å unngå unødvendig skremsel i forskningskommunikasjon.
(Ås): Under Forskningskommunikasjonsdagene på Ås var kommunikasjonsansvarlig ved NMBU Veterinærhøgskolen, Camilla Wiik Gjerdrum, til stede.
Hun snakket om hvordan man kan formidle forskning uten å skremme.
– For vår del handler det om å finne en balanse i måten vi snakker på. Hvordan kan vi gi informasjon til de som kanskje holder på å miste dyret sitt, samtidig som vi kommuniserer gjennom mediene?, sa Gjerdrum.
– Dyr er effektivt
Hun trakk fram flere eksempler på kommersielle aktører som har brukt dyr i sin markedsføring. Finn, DNB og Lendo ble nevnt.
– Dyr er veldig effektivt. Søte katter og hunder er ekstremt populært. Men vi kan ikke bruke det på samme måte, uansett hvor nyttig det kan være for å nå ut til folk.
Gjerdrum har selv en fortid som journalist, og vet godt hva som regnes som en god historie.
– Hvis vi er unyanserte og utydelige, og bruker skremsel som middel, vil mediene spille på det. Derfor må vi være presise i språket vårt.
Flere eksempler
Nå har hun jobbet med kommunikasjon ved NMBU siden 2017. Dyrene de får inn hos dem, er ofte svært syke.
For kommunikasjonsavdelingen deres er det å drive med folkeopplysning en del av jobben. Da en norsk hund ble rammet av en fransk hjerteorm, var det viktig å være i forkant.
Gjerdrum kontaktet en journalist i Nettavisen som hun visste var interessert i temaet.
– Vi måtte få dette ut, fordi det potensielt kunne redde flere liv. Da hjalp det å ha kontakt med en journalist som ikke var helt uopplyst.
Hun snakket også om hundesykdommen som kom til Norge i 2019.
Felles for de ulike sakene er at fokuset deres ligger på å komme med tydelige pressemeldinger som opplyser, og som skremmer dyreeierne minst mulig.
– Da oppnår vi å redde liv, nyansere nyhetsbildet, og vi får vist fram kunnskap, kompetanse og forskning, sa Gjerdrum.
Til slutt hadde hun også to tips for å styre narrativet mest mulig, og unngå overdramatiske oppslag i avisene.
– Bruk riktig medium til rett tid, og alltid følg opp med egne saker.