Caroline Hording og Viktoria Marie Bystøl Baug fra PR-operatørene.

Cannes Lions:

Snart skal de i ilden i Cannes: – Har litt nerver

Duoen fra PR-operatørene skal lage en PR-strategi på 24 timer, og lover å gi alt i konkurransen.

Publisert Sist oppdatert

(Cannes): – Det er litt overveldende å være her. Det er såpass mye som skjer og så mye man gjerne vil få med seg, så det kan være vanskelig å prioritere, sier Viktoria Marie Bystøl Baug til KOM24.

Hun har tatt turen til den franske kystbyen sammen med Caroline Hording. Onsdag skal de i aksjon i PR-kategorien i Young Lions-konkurransen.

Begge er på festivalen for aller første gang.

– Samtidig er det veldig gøy å endelig være her. Man møter mange likesinnede og folk fra bransjen, sier Hording.

SOL, MEN LITT VIND: Caroline Hording og Viktoria Marie Bystøl Baug er klare for å gi alt i Cannes.

Strenge rammer

Både Baug og Hording jobber som rådgivere i PR-operatørene. De vet ikke mye om konkurransen, annet enn at de skal lage en strategi. Ideen til strategien teller 30 prosent, selve strategien teller 40 prosent, og implementeringen teller 30 prosent.

Temaet får de vite få en brif som presenteres 19:00 tirsdag. Torsdag morgen er det klart for presentasjoner.

– Jeg har litt nerver. Vi møtte de andre norske i går under et felles opplegg i regi av Young Lions, og noen av dem skulle få briefen sin like etterpå. Da gikk det opp for meg at «shit, det er snart vår tur», sier Hording.

Makkeren er ikke like spent enda.

– Jeg har ikke kjent noe særlig på nerver enda. Det er så mye her at jeg av og til glemmer litt at det er derfor vi er her. Men like før vi får briefen, kommer det nok, sier Baug.

Disse deltar i Young Lions fra Norge

* Andrea Hopen og Ana Karoline Gamme, Publicis Starcom

* Ingrid Mullis og Jantra Hollum, TRY Råd 

* Jens Østrem og Henriette Fürst, Nord DDB

* Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland, TRY Reklame

* Viktoria Marie Bystøl Baug og Caroline Hording, PR-operatørene

* Megan Muravez og Karoline Foss, Orkla Confectionary & Snacks

Forberedt

Det har nå gått over to måneder siden de fikk vite at de vant den norske konkurransen, og at de fikk billetter til Cannes.

Duoen utgjør ett av seks norske par som konkurrerer i Young Lions.

De har forberedt seg på ulike måter, og er trygge på at det har gjort det de kan før alt braker løs.

– Vi har sett en del på gamle saker og lest oss opp på trender. I tillegg var det lagt opp en del i forveien av Young Lions-teamet, og vi har fått mye inspirasjon derfra. Også handler det om å følge med på det som skjer i verden generelt, sier Baug.

Hun anslår at de konkurrerer mot rundt 60 andre par fra 30 ulike land, men legger til at det kan være flere.

– Bare det at vi får komme hit, gjør at jeg har lyst til å vinne. Og når vi har så kort tid på oss, kan veldig mye skje. Noen kan ha en dårlig dag, og vi kan ha en veldig god dag. Det blir veldig spennende, sier hun.

– Om vi vinner eller kommer på shortlist, er det veldig gøy. Jeg er spent på hvordan juryen og de andre som deltar tenker her. Vi kjenner jo det norske landskapet, men det kan være veldig annerledes i andre land, legger Hording til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS