Fra venstre: Megan Muravez og Karoline Foss kan gå til topps i Young Lions.

Orkla-duo videre i Young Lions: – Sykt kult!

Megan Muravez og Karoline Foss er kan ta medalje i den prestisjetunge talentkonkurransen.

Publisert

(Cannes): Duoen fra Orkla Confectionary & Snacks er videre i marketers-kategorien, etter det de selv omtaler som en krevende konkurranse med sterk motstand.

Totalt konkurrerte de mot hele 19 land. Hvordan det hele ender, får de vite i morgen klokken 10:30.

Kampanje omtalte saken først.

– Dette er en sykt kul opplevelse. Vi var stolte og fornøyde med vår første innsats i den norske konkurransen, men det å gå videre i Cannes er noe eget, sier Karoline Foss til KOM24.

Vi møter dem på stranden litt bortenfor palasset, der festivalen pågår. Både Foss og Muravez er til stede for aller første gang.

– Alt er en bonus, fordi det kuleste er å i det hele tatt komme hit og oppleve dette. Vi er på foredrag, møter folk, og blir inspirert og motivert. Så var vi ganske fornøyd med briefen, der vi forsøkte å trekke paralleller fra det vi har gjort tidligere, sier Muravez.

Disse deltar i Young Lions fra Norge

* Andrea Hopen og Ana Karoline Gamme, Publicis Starcom

* Ingrid Mullis og Jantra Hollum, TRY Råd 

* Jens Østrem og Henriette Fürst, Nord DDB

* Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland, TRY Reklame

* Viktoria Marie Bystøl Baug og Caroline Hording, PR-operatørene

* Megan Muravez og Karoline Foss, Orkla Confectionary & Snacks

Vanskelig oppgave

De fikk presentert briefen på tirsdag, og jobbet iherdig hele onsdagen. Oppgaven gikk ut på at utforme en strategi på vegne av International Development Association (IDA), som er et organ under Verdensbanken.

IDA tilbyr lån på gunstige vilkår og tilskudd til verdens fattigste utviklingsland, og duoen fra Orkla skulle blant annet gjøre arbeidet deres mere kjent, lage en plan for å påvirke politikere og bruke deres egen merkevare i arbeidet.

– Fra Orkla er vi mest vant til å rette oss mot forbrukere, så det var noe nytt. Men det var veldig spennende å bruke vår egen merkevare på den måten.

Innsikt telte 40 prosent, tolkning 40 prosent og kreativ idé 20 prosent.

– Vi angrep det på samme måte som sist. Det er jo en fordel at den norske konkurransen ligner ganske mye på denne. Vi gikk til kjernen av det de spurte om, og prøvde å forstå mest mulig, sier Foss.

Spent på morgendagen

Nå kan de lene seg tilbake og håpe på det beste. De to sier at nervene er så godt som borte.

– Jeg tror vi kommer til å sove godt. Vi står absolutt inne for det vi har levert, og så får utfallet bli som det blir. De som vinner kommer uansett til å ha gjort en helt sykt bra jobb, sier Muravez.

Norge har ikke stukket av med mange priser så langt under årets Cannes Lions. Muravez og Foss håper at de kan pynte på statistikken med en medalje.

– Norge fortjener bedre. Vi har jo så mange flinke folk. Vi håper at vi kan representere Norge på en bra måte, og at en medalje kan bety litt mer enn vanlig fordi det ikke har vært så mye annet å hente i år.

De andre Young Lions-deltakerne fra Norge får vite resultatet i morgen klokken 11:30, med unntak av Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland fra TRY Reklame. De kom ikke videre i digital-kategorien.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS