Doffen Trellevik bruker mye tid på å finne gull i Cannes, som kan gjøre reklamen de selv lager i Norge bedre.

– Det er her jeg finner gullet

Apriils kreative leder bruker tiden i Cannes til å bli inspirert og lage podkast. 

Publisert

(Cannes):– De store vinnerne får du se på nett og Adage og andre plasser. Men det er her du finner det gullet som egentlig er relevant for oss i Norge. Her kan du plutselig finne den lille tannkremreklamen fra et distrikt i Japan som har klart å gjøre noe du ikke har tenkt på. Mens det Wieden+Kennedy gjør med 500 millioner kroner, der kommer vi aldri.

Det sier Doffen Trellevik, kreativ leder i Apriil Reklame & Design til KOM24.

Vi møter han i kjelleren på det berømte festivalpalasset i Cannes der han går og ser på shortlistutsillingen.

Bruker timesvis på å la seg inspirere

Alle jobber som kommer på shortlist blir utstilt i den store kjelleren i Cannes og kreatører fra hele verden kommer for å hente inspirasjon.

KOM24 har gjennom årene møtt flere norske kreatører som bruker mye tid i kjelleren. Det gjelder også Trellevik.

– Jeg er nok i kjelleren fra tirsdag morgen til torsdag ettermiddag. Jeg leser casebeskrivelser, men jeg ser ikke bare på det kreative, men og på hvordan man dokumenterer caset på, sier han. 

Trellevik har lang erfaring fra reklamebransjen, også i USA. Han var intern i Crispin Porter + Bogusky og har jobbet som kreatør i giganten Leo Brunett i New York, som har over 9000 ansatte. 

Han bruker mye tid på å se hva som er bra og hva som mest er gimmick.

I Apriil Reklame & Design er budsjettene noe annerledes, da er det viktig å hente inspirasjon fra andre.

Han sier at når han går dere nede ser han hva de selv har gjort på kampanjer og sier han ofte innser hvilke grep de kunne selv ha brukt for å lage bedre kampanjer. 

Det handler om å gå og se etter den smarte hacken et byrå fra Argentina eller Japan har gjort, som de kan ta med seg hjem til Norge og bruke. 

– Jeg tror det er der vi i Norge har noe å lære, sier han og fortsetter:

– Vi kommer ikke til å lage en finere sneakersreklame enn Wieden+Kennedy gjør, men det er utrolig mye smarte folk som jobber i denne bransjen og vi er ganske naive om vi ikke tror vi kan lære noe av de, sier han.

Han sier at mye handler om KISS, Keep It Simple Stupid og at det viser seg å fungere.

Skal lage podkast

– Du må tørre å ikke bare være mainstream, sier han og refererer igjen til tannkremreklamen fra Japan han så på et board i kjelleren i Cannes.

– Kan de lansere tannkrem på denne måten, da kan vi lansere en tyggis, forteller han og sier at ideer er det eneste virkelig internasjonale språket.

Men i tillegg til å hente inspirasjon fra jobber andre har gjort, skal han også lage podkast i regi av Salgs og reklameforeningen i Bergen.

Det er i kjelleren på Palasset i Cannes gullet finnes. Der går kreatørene rundt for å hente inspirasjon fra prisvinnende arbeid fra hele verden.

– Målet er å få møte litt forskjellige stemmer fra litt forskjellige steder. Så leiter vi etter de jobbene som kanskje ikke nådde til løver, men som var nesten der. Så håper jeg å få snakket med folk som satt i juryen, fra litt ulike kontinenter og snakke om hvorfor ikke noen jobber ikke nådde opp og hvorfor andre kom på shortlist, sier han. 

Podkasten Market Mad lager han normalt sett sammen med Mariell Gjerløv Sæternes i SRF, men nå skal han være på frifot. Han innrømmer at han er.

– Jeg har aldri gjort dette aleine før, så jeg er spent på om lydkvaliteten blir bra nok, sier han.

Planen er å lage fem episoder på 15–20 minutter hver.

Normalt sett er målgruppen SRFs medlemmer i Bergen og de som jobber med tilstøtende. Men nå skal de og prøve seg på engelsk.

– Vi vil se om det blir noe oppmerksomhet rundt det, for vi får høyere og høyere lyttertall, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS