Smiley Kids er frifunnet i begge klagesakene av MFO.

Frifunnet i MFU for markedsføring av fruktdrikk til barn

Ikke felt for Facebook-kampanjen fordi den i hovedsak var rettet mot voksne.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

CC Norway AS har i to saker for 2021 vært innklaget for MFU for markedsføring av produktet Smiley Kids.

Det opplyses i en pressemelding torsdag.

MFU er Matbransjens Faglige Utvalg. Og fruktdrikken, Smiley Kids er omfattet av produktlisten fordi juicen er tilsatt søtstoff.

Frifunnet grunnet utforming

Den ene saken gjaldt oppstilling i butikk og den andre gjaldt en markedsføringskampanje på Facebook.

Foretaket ble frifunnet i begge sakene fordi markedsføringen i den ene saken dreide seg om alminnelig oppstilling på utsalgssted. Emballasjen inneholdt figurer med appell til barn, men gikk ikke utover det som må anses som alminnelig emballasje som er unntatt fra MFUs retningslinjer og en plakat med informasjon om produktene i hovedsak ble ansett rettet mot voksne.

I den andre saken, markedsføringskampanje på Facebook, ble foretaket også frifunnet, ettersom det som ble vist var alminnelig emballasje, riktignok med barnerettede figurer.

På grunn av annonsens utforming og aldersgrensene for Facebook, ble det også lagt til grunn at kampanjen i hovedsak var rettet mot voksne.

Powered by Labrador CMS