Sammen Bergen har brukt TikTok i cirka ett år. Nå skal SiO gjøre det samme.

SiO skal følge i fotsporene til Sammen Bergen og satse på TikTok

Studentsamskipnaden i Oslo er en av mange som nå satser på TikTok, og til prosjektet søker de studenter til å være ansiktet utad.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Studentsamkibnaden i Oslo (SiO) skal nå satse på TikTok, og søker med dette flere studenter til å lage innhold på appen. SoMe-ansvarlig i SiO, Hanne Holst, forteller de vil nå ut til studentene der de er.

– Vi vil vise de små og store utfordringene fra studentlivet, og hva Oslo kan by som studentby.

SoMe-ansvarlig i Studentskibnaden Oslo, Hanne Holst.

Holst forteller de har god erfaring med å bruke studentreportere på Instagram, og derfor velger å gjøre det samme på TikTok.

– Vi liker formatet veldig godt for å formidle livet rundt studiene. Vi ser at studentene er på flere flater, og at de som er på TikTok kanskje ikke er på Instagram. Vi har lyst til å teste TikTok også.

Seks år

Gjennom seks år har SiO brukt studenter foran kameraet, først i Snap-story og så på Instagram.

– De er i en unik posisjon hvor de kan snakke bredt om hvordan studentlivet er. Vi vil ruste studentene på hverdagen og ikke bare vise SiO sine tilbud, men også for eksempel snakke om psykisk helse.

SiO har lenge vært aktive på Instagram med studenter i spissem.

SiO ser etter noen som målgruppen relaterer seg til som sitt TikTok-ansikt utad.

– Vi vil ha noen som kommer ut gjennom skjermen, med litt snert og humor og som ser på studentlivet med skråblikk. Psykisk helse er noe vi ser går bra på TikTok og leter derfor etter noen som kan snakke om den bredden vi er ute etter.

Holst forteller de leter etter flere, og derfor ser etter folk med forskjellig bakgrunn.

– Studenter er ikke en homogen gruppe, så vi trenger noen flere kan relatere seg til.

Dekningen på TikTok skal variere mye forteller Holst.

– Alt fra studietips til Oslo-tips. Vi vil vise fram bredden i studielivet, med psykisk helse, økonomi og skippertak. Det er mye å spille på som er unikt for studentlivet, men også ikke minst å vise fram alt det byen og studielivet har å by på av gleder.

Strekke ut til menn

Kommunikasjonssjef ved Studenskibnaden i Bergen, Marita Monsen

Studentsamskipnaden på Vestlandet, Sammen Bergen, har allerede brukt TikTok i snart ett år etter oppstart i august 2021. Kommunikasjonssjef ved Studentsamskipnaden i Bergen, Marita Monsen, mener mange av studentene befinner seg på TikTok.

– Vi gjorde et innsiktsarbeid for å se hvor mange studenter som er på TikTok, noe som viste seg å være mange. Vi bruker også TikTok for å strekke ut til flere menn, fordi det på Instagram er overkant av kvinner som følger oss.

I research-fasen før oppstarten av TikTok-kontoen "Sammen Bergen", fortalte studentene dem at de gjerne kunne se Sammen Bergen på TikTok, men måtte gjøre det på en uformell måte.

TikTok-kontoen til SammenBergen drives av flere studenter, men hovedansvaret ligger på student Ida Selte.

– Studentene fortalte oss at det måtte være uformelt og inneholde det språket man snakker på TikTok.

Studentene selv

Sammen Bergen har valgt ganske lik strategi som SiO nå skal begynne med, med å bruke studenter til å lage innhold.

– Vi bruker studenter som kan kanalen og innholdet bedre enn oss. Dette kan gjøre at det blir mer gjenkjennbart, og innholdet er av de som virkelig kjenner studentlivet, forteller Monsen.

Innholdet de poster på TikTok er ikke alltid den samme som postes på Instagram, siden innhold mottas forskjellig fra plattform til plattform.

– Noe funker bedre på TikTok enn Instagram og motsatt. Vi lagde for eksempel en video sammen med helsestasjonen som handlet om kondomer, siden økning av klamydiatilfeller har sammenheng med studiestart. Denne fikk over 300 000 views.

@sammenbergen Husk kondom! Om du trenger påfyll kan du alltids gå innom Helsestasjonen på Engen. #sammen #student #safesex #fadderuke #staysafe #helse ♬ Let's Talk About Sex! - Fresh Beat MCs

Monsen forteller at TikTok er en plattform de skal fortsette å bruke.

– Vi er veldig fornøyde med å være på TikTok. Det er en gøy kanal å jobbe med og vi får mye uttelling for det vi gjør, avslutter Monsen.

Powered by Labrador CMS