To av tre nordmenn er interessert i forskning
Det viser tall fra Kantar som ble presentert under Forskningskommunikasjonsdagene 2022 onsdag.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(LYSAKER): Onsdag var første av totalt to dager med Forskningskommunikasjonsdagene i Forskningsrådets lokaler utenfor Oslo.
For å snakke om hvilke målgrupper man når i de ulike mediekanalene, kom avdelingsleder i Kantar, Cesilie Askevold Bollingmo.
Tall fra Kantar viser at 2 av 3 nordmenn sier at de har interesse for populærvitenskap og forskning, og 83 prosent sier at de er interessert i dette området.
– Denne gruppen mennesker er sentrale i kommunikasjon om vitenskap og forskning, sier Bollingmo.
Deretter viser hun til hva ferske tall fra Kantar viser om utviklingen til mediekanalene.
– Vi ser stølest tilbakegang for print og papiraviser, men nettaviser, strømming og podkast øker.
I 2015 hadde lyd en dekning på 4 prosent, mens i 2022 har denne økt til 18 prosent.
– Og blant lytterne er det de yngst som er de mest aktive lytterne. I løpet av en måned har de mellom 18 og 29 år lyttet til én podkast.
Gjennomsnittsalderen til en podkastlytter er 37 år.
Hvis vi ser på daglig dekning av mediebruk blant de med høy utdannelse, viser tall fra Kantar at papiravis, fagblad (papir og nett) og podkast, øker.
– Alle har økt, utenom kommersiell radio og TV, der begge viser nedgang på henholdsvis 10 og 12 prosent.
Sosiale medier øker stadig og de tre store kanalene, er Facebook, Snapchat og Instagram, forteller hun.
– Men hver kanal har ulikt forbruk. Vi kan si at Snapchat er bestevennen, Instagram er for influenseren, YouTube er læremesteren, TikTok er underholderen og Facebook er assistenten.
Hun minner om at forståelse av målgruppe og gjennomtenkt budskap er avgjørende om man skal treffe med budskap, uansett hva man skal formidle.