Omsetningen for kinoreklame har endelig snudd: – Det har vært beintøft
Media Direct Norge med høyere omsetning i oktober enn samme måned i 2019.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det har vært en tung tid med stengte kinoer, begrenset kapasitet i de salene som har vært åpne samt et tynt filmtilbud. Det er vel liten tvil om at blant mediekanalene så er det kino som fikk den største nedturen, eventuelt sammen med event. Det har vært beintøft, sier Christer Solberg i Media Direct Norge (MDN), i en pressemelding onsdag.
Kinobransjen har opplevd store nedturer i reklameomsetning siden pandemien startet på grunn av stengte kinoer, store begrensninger på kapasitet på åpne kinoer samt manglende filmtilbud da filmer ble utsatt eller ble flyttet rett til strømmetjenester.
Ifølge Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen for 2020, hadde kino som reklamebærer en nedgang på 57,6 prosent fra 2019.
James Bond-opptur
Etter årets ni første måneder viser det samme mediebarometeret en nedgang på 38,3 prosent for kino som kanal. Men siste kvartal 2021 har startet bra for MDN og kino. 1. oktober var det blant annet premiere på James Bond.
– Vi så tydelige tegn til optimisme blant publikum allerede i september, og med premiere på James Bond samtidig som restriksjonene ble fjernet, fikk kino en etterlengtet opptur. Over 1 million besøkende på kino så langt i oktober er fantastisk. Vi er sterke i troen på at kino som mediekanal og reklamebærer er tilbake. Vi har sterk tro på kino fremover.
Og nå kan markedssjefen hos MDN vise til høyere reklameomsetning i oktober i 2021 enn i oktober 2019.
– Vi kan ikke gå ut med tallene, men vi kan bekrefte at vi har solgt bedre i oktober 2021 enn i samme måned i 2019. Det er en etterlengtet seier.
Media Direct Norge er Norges største salgsselskap på kinoreklame og eies av Nordisk Film/Egmont.