Årets ærespris gikk til Schibsted Norge
– Jeg føler Schibsted har vært en drivende del i bransjen de siste årene, derfor synes jeg det er veldig hyggelig men også fortjent, sier Schibsted-direktør Christian Haneborg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det føles helt fantastisk, forteller Schibsted-direktør Christian Haneborg til KOM24 etter de vant Årets ærespris på Gulltaggen 2022.
INMAs konkurranse Gulltaggen Award kårer de som har utmerket seg innen kreativ bruk av teknologi og digitale flater. I år var det Schibsted Norge AS som gikk av med Årets ærespris.
–Det betyr veldig mye. Det er utrolig stas, dette er jo en bransjepris så det setter vi veldig pris på, forteller Haneborg.
Juryens forklaring
Juryens forklaring var denne:
«Årets Æresprisvinner har gjennom tidene tatt flere modige og riktige steg inn i fremtiden. I flere tiår har vinneren vært den som har vært modig i å transformere seg selv, sin forretningsmodell og sine annonsørløsninger.
Vinneren har vist ansvar i å drive kommersiell innovasjon enten det handler om tekst, bilde eller lyd, og de har flyttet egne grenser. Vinneren har investert mengder av tid og penger i søken etter de beste kommersielle produktene og levedyktige forretningsmodeller – og har lykkes! Så godt har de lykkes at deres løsninger og modeller ofte blir kopiert av konkurrenter og utfordrer bransjestandarder.»
Haneborg mener Schibsted har vært en drivende del av bransjen de siste årene, og mener derfor det var fortjent at de vant prisen.
– Jeg synes det er veldig hyggelig men også fortjent. Jeg er ydmyk over å få denne prisen siden det er veldig mye flinke folk og veldig mange flinke selskaper. Vi prøver å holde oss oppdatert og utvikle oss hele tiden.
En inspirasjon
Haneborg sier Schibsted alltid gjør det de kan for å bevege seg fremover i bransjen.
– Prisen er en inspirasjon til å forsette å utvikle seg og fortsette å gjøre nye ting , det gjør at vi vil fortsette med å være innovative og nyskapende. Vi er en stor aktør i Norge, og det er viktig at store aktører som Schibsted løfter og driver bransjen fremover, så det er veldig gøy å få den anerkjennelsen.
De siste årene er det vanligvis enkeltmennesker som har vunnet Årets ærespris på Gulltaggen, dette gjorde at Haneborg ble ekstra overrasket over at Schibsted vant den gjeve prisen Årets ærespris.
– Det overrasket siden det ofte er enkeltpersoner som vinner, og jeg tror ikke jeg har sett et stort selskap som Schibsted vinne denne prisen før. Det gjør det jo litt ekstra stas, avslutter Haneborg.