Mente FINN.no ikke tok ansvar i kampen mot diskriminering:
– Responsen deres er fantastisk
Etter at Fredrik Fornes kritiserte diskriminerende elementer i stillingsannonser, reagerer Finn.no med en overraskende respons.
«FINN.no må ta sitt ansvar i kampen mot diskriminering», skrev Fredrik Fornes i en kronikk i Stavanger Aftenblad.
Hvordan Finn responderte? Jo, ved å invitere han inn til å diskutere hvordan.
Hylles for respons
Med så godt som monopol på stillingsannonse-markedet, skrev Fornes at Finn har et ansvar for å i større grad utdanne kundene sine rundt rettferdig og inkluderende annonsering og rekruttering.
Ikke lenge etter at kronikken ble publisert, dukket det opp en melding i innboksen hans fra leder for Finn Jobb, Christopher Ringvold.
Han takket for kronikken og lurte på om Fornes ville komme innom dem for å dele tankene sine rundt dette.
– Responsen deres er fantastisk. Det er et glimrende eksempel på hvordan man bør håndtere offentlig kritikk og utfordringer, med måten de inviterer inn og tar imot meg med åpne armer, sier Fornes til KOM24.
Gjentatte lovbrudd
Tirsdag møtte han Ringvold og leder for mangfold og inkludering i Schibsted, Sumeet Singh Patpatia, i Finns lokaler i Grensen i Oslo.
Patpatia kunne fortelle han om alt det gode arbeidet som blir gjort internt for å øke kunnskapen rundt temaet, før de gjerne ville høre hans tanker om hvordan de kan hjelpe sine kunder til å bli mer inkluderende i annonsene sine.
Noen av hans forslag inkluderte strengere godkjennelsesprosesser, automatiserte advarsler for diskriminerende formuleringer, klarere retningslinjer i samarbeid med Likestillings- og diskrimineringsombudet, økt bevissthet og opplæring for kunder, rapportering og kommunikasjon om diskriminerende annonser og sanksjoner for gjentatte lovbrudd fra annonsører.
Finn må ta ansvar
I sitt daglige arbeid fungerer Fornes som kommunikasjonssjef i kommunikasjonsselskapet Hubify, og han er forbauset over det omfanget av stillingsutlysninger som inneholder diskriminerende innhold.
Han foreslår derfor blant annet implementeringen av AI-funksjoner med automatiserte varsler for å oppdage og forhindre diskriminerende formuleringer i stillingsannonser.
– Jeg oppdager gjentatte ganger stillingsannonser som søker kandidater innenfor en spesifikk aldersgruppe eller som krever at kandidaten har «norsk som morsmål» i stedet for å si «flytende norsk». Slike formuleringer er diskriminerende og bør aldri benyttes i en stillingsannonse, sier Fornes.
Videre fremhever han behovet for strengere godkjennelsesprosesser og klarere retningslinjer for stillingsannonser.
– Ansvaret bør ikke bare ligge hos annonsørene. Finn må spille en rolle i å veilede og utdanne sine kunder om hva som er akseptabelt og ikke akseptabelt i annonser, sier han og legger til:
– Ved å analysere de hyppigste ordene og begrepene i stoppede annonser, kan folk forstå hvilke formuleringer de bør unngå.
Pådriver for å hindre diskriminering
Avslutningsvis sier Fornes at han anerkjenner at ikke alle forslagene nødvendigvis vil bli implementert, men han setter pris på at Finn har vist vilje til å lytte og notere alle innspill.
– Det er opp til dem å vurdere hva som er realistisk og gjennomførbart, sier Fornes og understreker viktigheten av å opplyse om aspekter ved diskriminering som folk kanskje ikke har vært klar over, sier han.
Han ser Finn som en potensiell pådriver for å endre praksis i bransjen og bidra til å skape et mer inkluderende arbeidsmarked.
– Det er mye ubevisst diskriminering. Nå befinner Finn seg i en privilegert posisjon og kan være en sentral aktør i adressere dette problemet, avslutter han.