Beitostølen og Hemsedal er hvor Claus Sonberg i hovedsak bruker julen sin i år.

#Julepraten

Claus Sonberg fikk en spesiell svensk juletradisjon da han jobbet i SAS

Claus Sonberg håper på god mat og drikke og forhåpentligvis veldig gode skiforhold i julen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det partner og, styreleder i Zynk, Claus Sonberg, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

Julaften og juledagene på hytta på Beitostølen med de tre jentene mine og svigerfar. 1. juledag med pinnekjøtt med min mor og søsters familie på hytta. Nyttårshelgen med venner i Hemsedal. Med andre ord, god mat og drikke og forhåpentligvis veldig gode skiforhold.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

Bugge Wesseltofts juleplate, It’s snowing on my piano, er stor kunst og gir en helt egen ro. Etter at vi bodde i Stockholm da jeg jobbet i SAS, har jeg på julaften innført en tradisjonen med å se Carl Bertil Jonssons jul, en veldig fin svensk historie med Robin Hood-budskap som passer bra i julen. Jentene og jeg ser ellers alltid både Love Actually og The Holiday enten i dagene før jul eller i romjulen. I år blir det dessuten trolig Tre netter for Askepott på kino på oss før jul.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

På jobb har vi vunnet nye og veldig spennende kunder. Det var dessuten stor stas å se alle nåværende og tidligere kolleger da vi i november feiret et forsinket 10-årsjubileum med Zynk. Det var også hyggelig og gøy å være tilbake på Arendalsuka.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

Bransjeglidningen er total så da må det bli McKinsey-sjef Frihtjof Lund, som jeg har hatt gleden av å bli kjent med, og som har jobbet mye med store endringsprosesser, Menon-gründer Leo Grünfeldt, som jeg kjenner privat og som har bygget opp et av Norges mest spennende analysemiljøer, og Aina Lunde i DNB, som tok steget fra ganske tradisjonell, men kreativ, PR til å bli en av de mest analytiske og nyskapende merkevarebyggerne i Norge.

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2021?

Det overraskende dårlige skole- og stortingsvalgene til MDG, og den påfølgende ærlige selvransakelsen. Jeg tror faktisk at skolevalget på lang sikt kan være viktigere enn stortingsvalget. De underliggende strømningene bak – og kommunikasjonen rundt – utviklingen til MDG er det viktig å forstå i relasjon til både de nødvendige klimatiltakene vi må gjennomføre det neste tiåret og omleggingen av energisystemet, som resultat av dette.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2022?

Jeg frykter at Norge kommer til å oppleve et stort cyberangrep mot kritisk infrastruktur eller andre viktige interesser, om ikke neste år så i nær fremtid. Det blir en game changer. Nyhetsbildet kommer trolig til å preges av høye strømpriser, og potensielt rentehevinger, som vil dominere politikken og ta oppmerksomhet bort fra andre viktige saker, som hvordan vi skal kutte klimautslipp samtidig som vi skaper nye næringer og eksportinntekter. Tilgangen på arbeidskraft og kompetanse er dessuten i økende grad en bekymring i næringslivet, der bedriftene, partene i arbeidslivet og politikerne må jobbe sammen.

Powered by Labrador CMS