Norgessjef i Clear Channel, Dennis Højland Nyegaard.

Clear Channel-sjefen om tapet av milliardkontrakt: – Vi har en plan

Til tross for nedturen kan Dennis Højland Nyegaard smile når han går gjennom fjorårets regnskap.

Publisert

Clear Channel endte 2023 med et overskudd på 33,5 millioner kroner. Det viser årsregnskapet for fjoråret. 

Resultatet er en oppgang på 9,3 millioner kroner fra året før, eller omtrent 38,7 prosent, da de endte på 24,1 millioner. 

– Vi er svært fornøyde med resultatet. Vi har økt resultatet sammenlignet med 2022, og vi har opplevd en høy etterspørsel etter både våre statiske og digitale produkter. Dette viser at vår strategi fungerer og at markedet responderer positivt på vårt tilbud, skriver norgessjef Dennis Højland Nyegaard i en e-post til KOM24.

Utendørsgiganten oppnådde salgsinntekter på 571,4 millioner kroner, noe som er en liten reduksjon fra 572,1 millioner i 2022. 

Til tross for den marginale nedgangen i omsetningen, klarte Clear Channel å redusere sine kostnader fra 548 millioner kroner i 2022 til 537,9 millioner i 2023.

Den største kostnadsbesparelsen kom fra redusert varekostnad, som falt med nesten sju millioner kroner. 

– Kostnadskuttene har primært innebåret optimalisering av driften. Vi har fokusert på å gjøre våre operasjoner mer effektive, skriver Nyegaard.

Finansinntektene steg markant til 15,2 millioner kroner, fra 7,8 millioner i 2022, hovedsakelig drevet av økte renteinntekter. 

Dette resulterte i et positivt netto finansresultat på 4,6 millioner kroner, fra et negativt netto finansresultat på 2,1 millioner året før. 

Selskapet endte med et årsresultat på 38,1 millioner kroner for 2023, en økning på omtrent 72,7 prosent fra 22 millioner i 2022.

Mistet milliardkontrakt

I desember 2022 lyste Sporveien Media ut en milliardkontrakt for utendørsreklame. De siste elleve årene har denne kontrakten vært hos Clear Channel. 

Etter en lang og tett anbudsprosess, valgte de å gi reklamerettighetene for den nye perioden til JCDecaux.

– Alle profesjonelle virksomheter har en plan klar for slike situasjoner, og det har vi også hatt. Vi er allerede i gang med å eksekvere på vår plan, og fremtiden ser positiv ut både for omsetning og inntjening. Vi forventer at den høye etterspørselen etter våre produkter vil fortsette, og IRMs prognose for 2024 ser lovende ut for utendørsmarkedet, skriver Nyegaard.

Kontrakten med Sporveien er avsluttet per 31.12.2023, utkjøp av gjenværende eiendeler er gjennomført i januar 2024.

50/50 i styret 

Styret i selskapet besto i fjor av tre menn. Kjønnsfordelingen i selskapet var da på 40 prosent kvinner og 60 prosent menn. 

I sin årsberetning skrev selskapet at både styret og ledelsen er bevisst på de samfunnsmessige forventninger vedrørende tiltak for å fremme likestilling i virksomheten og i styret. 

«Vi vurderer hele tiden behovet for å forsterke eller lage nye tiltak for å fremme likestilling».

– Vi styrket vår norske organisasjon fra 1. januar, og er den norske ledergruppen er vi nå 50/50 menn og damer. Vi har kontinuerlig fokus på inkludering og mangfold – både i ledergruppen og ellers i organisasjonen, skriver Nyegaard.

Stortinget vedtok i slutten av fjoråret, et krav til kjønnsbalanse i styret i foretak av en viss størrelse. Reglene er utarbeidet i nært samarbeid med NHO og LO, og disse har nå Clear Channel tatt til følge.

Fremover

Ifølge IRM, institutt for reklame- og mediestatistikk, har utendørskategorien hentet seg inn etter noen tøffe pandemi-år, og har vist en positiv trend i 2023. 

IRM sin seneste prognose anslår at utendørsmarkedet forventes å fortsette med en positiv utvikling i 2024, og at annonseinvesteringene ventes å øke med 2,3 prosent sammenlignet med 2023.

Den positive utviklingen anslås å være påvirket av økt etterspørsel etter digitale utendørsprodukter. Ifølge IRM, vil digitale annonseinvesteringer drive veksten i kategori utendørsreklame, og vise en vekst på fem prosent i løpet av 2024. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS