Viken kollektivterminaler signerer reklameavtale verdt flere millioner kroner
Fortsetter samarbeidet med Clear Channel som skal komme reisende til gode: – Etablering av nye reklameflater gir vesentlig økning i inntekter.
– Alle inntektene fra reklamesalget reinvesteres i sin helhet i kollektivinfrastrukturen vi forvalter. Dette er et eksempel på supplerende finansiering, som lar oss utvikle tilbudet til de kollektivreisende, uten å belaste felleskassen mer enn nødvendig. Dette er en avtale som virkelig kommer innbyggerne til gode, sier administrerende direktør i Viken kollektivterminaler FKF, Jafar Altememy, i en pressemelding.
Viken kollektivterminaler FKF (VKT) er et fylkeskommunalt foretak som er heleid av Viken fylkeskommune, og mandag meldes det om at samarbeidet med Clear Channel videreføres.
– I år og neste år, vil vi gjennomføre en omfattende etablering og utbygging, med til sammen cirka 320 reklameflater. Målet videre er 450–500 flater i løpet av kontraktsperioden. Reklameflatene plasseres ved terminaler og holdeplasser langs fylkesvei.
Verdt over 100 millioner
Clear Channel har hatt kontrakten de siste 20 årene, og etter en anbudskonkurranse ble det klart at samarbeidet fortsetter. Den nysignerte kontrakten er verdt over 100 millioner kroner.
Utbyggingen av reklameflater vil styrke dekningen i fylket betraktelig, og fokuset er på byer og tettsteder som Asker, Sandvika og Ski, samt de mest trafikkerte områdene i Romerike og Follo. I tillegg vil utbyggingen dekke samtlige buss- og fergeterminaler med analoge og digitale reklameflater på de mest sentrale områdene i Akershus.
– Rask etablering av nye reklameflater gir vesentlig økning i inntekter som gir bedre forhold til de reisende. Vi håper dette skal bidra til å gjøre kollektivtilbudet i fylket vårt enda mer attraktivt i årene som kommer.
Øker rekkevidden
Etableringsleder i Clear Channel, Nils Li, sier dette en viktig og strategisk mulighet for å nå de drøyt 600 000 menneskene som bor i Akershus, og at kontrakten vil øke rekkevidden til utendørsselskapet.
I tillegg til å bygge ut i nye reklameområder, blir det bygget ut et vesentlig antall digitale reklameskjermer ved mange terminaler.
– Digitalt kan vi nå for første gang bevege oss utover i distriktene gjennom sentrale buss- og fergeterminaler. Digitale skjermer har tidligere vært forbeholdt kjøpesentre, tog- og T-bane-stasjoner. Dette betyr et etterlengtet kvalitetsløft for våre kunder, sier Li.