Både Facebook og Twitter jobber med egne «Clubhouse-kloner»

Facebook og Twitter vil konkurrere med Clubhouse

Facebook skal allerede være godt i gang med å utvikle en konkurrent til superpopulære Clubhouse, og Twitter har invitert de første brukerne til å teste deres Clubhouse-klone, Spaces.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Da Facebook-sjef Mark Zuckerberg overraskende dukket opp i en Clubhouse diskusjon for noen dager siden, var utviklerne hans allerede godt i gang med å lage et Facebook-produkt med samme funksjoner som den populære appen.

Hva produktet skal hete og når det er ferdig er ikke kjent, men New York Times har snakket med to Facebook-ansatte som forteller at prosjektet er i et tidlig stadium av utviklingen.

At Facebook kopierer populære funksjoner fra konkurrenter er ikke noe nytt. Etter at Snapchat lanserte stories, tok det ikke lang tid før både Instagram og Facebook hadde tilsvarende funksjoner. Instagram Reels, som ble lansert i fjor, er sterkt inspirert av TikTok.

Twitter jobber også med sin egen Clubhouse-klone. Spaces har kommet så langt i utviklingen at de første brukerne allerede har begynt å teste det.

En av de som har brukt Spaces er Øyvind Solstad, kommunikasjonsrådgiver for sosiale medier i Vy.

- Det er ganske likt Clubhouse. Fordelen er at du kan bruke de andre funksjonene i Twitter mens du deltar i et Space. Administratoren kan dele tweets i et Space, noe som er nyttig hvis man vil dele en lenke til noe de snakkes om.

En av de som har brukt Spaces er Øyvind Solstad, kommunikasjonsrådgiver for sosiale medier i Vy

I Spaces kan du ikke gi rommet et navn, slik du kan i Clubhouse. Inntil 11 mennesker kan snakke, mens antallet lyttere er ubegrenset. Clubhouse har en grense på 5000 deltakere. Det ble en utfordring da Elon Musk deltok i en samtale nylig. Twitter har også automatisk teksting av lyden hvis du ønsker det. Tekstingen fungerer brukbart hvis samtalen er på engelsk.

- Twitter har infrastrukturen som kreves for å håndtere det store datavolumet når mange brukere er i samme rom, det har ikke Clubhouse. For Twitter er Spaces bare enda en live-tjeneste, men uten video.

Spaces er foreløpig tilgjengelig i iPhone-appen, og bare amerikanske brukere kan starte et eget Space. Du finner Spaces på den samme linjen som Fleets øverst i Twitter-appen.

- Jeg tror dette er funksjonalitet som vil være standard i alle sosiale medier om kort tid. Twitter er allerede i gang, og snart kommer Facebook og Instagram. Da vil lydbaserte diskusjonsrom bli en naturlig del av det vi forventer å finne i et sosialt medium, avslutter Solstad.

Det er ikke bare amerikanske selskaper som har latt seg inspirere av suksessen Clubhouse opplever. I Kina er flere selskaper i gang med å lage Clubhouse-kloner. Den populære appen var tilgjengelig for kinesiske brukere en periode, men sist mandag satt myndighetene ned foten og blokkerte Clubhouse.

Powered by Labrador CMS