Facebook utfordrer Clubhouse
Facebook lanserte mandag en rekke nye lydprodukter. Live Audio Rooms er en konkurrent til den populære appen Clubhouse, og med en kraftig satsing på podcast vil Facebook ha en bit av det voksende markedet som domineres av Apple og Spotify i dag.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det var bare et tidsspørsmål før Facebook lanserte en konkurrent til Clubhouse. Twitter og Reddit har allerede kastet seg ut i markedet for praterom uten video, og til sommeren vil Live Audio Rooms gjøre Clubhouse-opplevelsen litt mindre eksklusiv.
Clubhouse har er kun tilgjengelig på iPhone og iPad, og ble nylig verdsatt til 35 milliarder kroner. Selv med konkurranse fra Twitter og Reddit har selskapet fortsatt å vokse, men mandagens lansering fra Facebook bærer bud om en mye tøffere kamp om brukerne til sommeren.
Facebook vil bruke grupper som utgangspunkt for lansering av diskusjonsrommene sine. Det er en plattform som 1,8 milliarder brukere allerede er aktive på. På sikt vil de i tillegg gjøre praterom til en del av Messenger. For å gjøre Live Audio Rooms attraktive har Facebook også inngått avtale med flere kjente personligheter som vil ha åpne praterom utenfor grupper.
I motsetning til Clubhouse vil Facebook gjøre det mulig å ta opp samtalene i Live Audio Rooms, slik at de kan legges ut som podcast etterpå.
Facebook er klar over at det er aktive innholdsskapere som er nøkkelen til å lykkes med produkter som Live Audio Rooms – uten innhold, ingen lyttere. De lanserer derfor samtidig Audio Creator Fund, et fond som skal betale de beste innholdsskaperne for å bruke Facebook som plattform.
Facebook vil også gjøre betalingsløsningen Stars tilgjengelig i Live Audio Rooms. Stars er en funksjon som allerede er i bruk på Facebooks plattform for spill-streaming. Den lar publikum tipse innholdsskaperen med «stjerner» som senere kan veksles inn i penger.
Soundbites er et annet produkt som snart lanseres. Det er korte lydklipp som kan postes i nyhetsstrømmen eller sendes via Messenger. Facebook ser for seg dette som et produkt for korte sketsjer, historier og annen underholdning. Det vil også være mulig å ta korte klipp fra Live Audio Rooms eller en podcast og publisere det som en soundbite.
Podcast på Facebook
I følge Facebook er det 170 millioner mennesker som har tilknytning til en side eller gruppe som omhandler podcast. Frem til nå har disse ikke kunnet høre på podcast uten å forlate Facebook. Snart kan du imidlertid lytte til din favorittpodcast direkte på Facebook, akkurat som du ser på video i dag. Det åpner muligheten for å gjøre podcaster synlige for et større publikum gjennom engasjement og viral spredning, slik tilfellet er med video og bilder i dag.
Boombox, et annet produkt, er et samarbeid mellom Spotify og Facebook som lar deg spille musikk fra Spotify direkte fra Facebokk-appen. Spotify er Apples største utfordrer i podcast-markedet, så ikke bli overrasket om du også snart vil få mulighet til å høre podcast fra Spotify uten å forlate Facebook.
En av Facebooks store styrker er de kreative verktøyene som hjelper innholdsprodusenter å skape engasjerende innhold. Sammen med satsingen på nye lydprodukter kommer de også med Sound Studio in Your Pocket, et sett kreative verktøy som gjør det enklere å skape live lydsendinger, podcasts og soundbites. I tillegg til støyreduksjon og andre vanlige verktøy, vil verktøykasse også inneholde en rekke lydfilter. Disse vil fungere omtrent som filter på Instagram, og gjøre innholdet mer kreativt, interessant og underholdende.
Facebook lover å integrere de nye produktene i den Facebook-opplevelsen vi er vant til. Vi kan derfor forvente at video-. bilde- og lenkeposter snart får selskap av lydposter i ulike former.
Kanskje lyd blir den nye killer-appen på Facebook?