Ricardo Cuilenheim og Kine Bergseth

Derfor mener de at små bedrifter bør ta markedsføring alvorlig med én gang

Mange små aktører nedprioriterer markedsføring når de har ambisjoner om å vokse. Markedsdirektørene selv mener flere bør tenke annerledes.

Publisert Sist oppdatert

På «CMO Summit» i Oslo var flere markedsdirektører samlet for å blant annet snakke om tilstanden og framtiden til sin egen rolle.

Et av spørsmålene som kom opp under en av panelsamtalene handlet om hvor tidlig en nyoppstartet bedrift bør få inn en markedsdirektør.

Tidlig inn

– Det å vite hva slags posisjon du ønsker deg og hva slags historie du vil fortelle er viktig ganske tidlig. Så mitt svar er så tidlig som mulig, sa Kine Bergseth på scenen.

Hun er tidligere CMO i strømselskapet Tibber. I tillegg har hun vært CMO i Bookis og Head of digital marketing i Vipps.

Med seg i panelet hadde hun Ricardo Cuilenheim fra Dentsu, Patricia Auseth fra Pexip og Jørn Haanæs fra Climentum Capital.

– I alle startupene jeg har jobbet i som nå er blitt store selskaper, var markedsføring der fra første stund. Man må ha en plan for posisjonering og branding, sa Auseth, som blant annet har jobbet i Tandberg og Cisco tidligere.

Ricardo Cuilenheim, som jobber som managing director insight & effectiveness i Dentsu Norge, mener markedsdirektørene og de andre som jobber med markedsføring fyller et rom som andre roller i et selskap ikke kan fylle.

– Slik jeg ser det, er de kundenes representanter internt. Ingen andre har så bra innsikt i og kjennskap til kundenes forhold til selskapet eller hvordan de oppfører seg. Dette er det mange som glemmer litt, både store selskaper og startups, sa Cuilenheim.

Prioriteringer

I sin rolle i Dentsu har Cuilenheim ofte kontakt med både norske og internasjonale selskaper. Han fortsatte med å si at CMO-rollen ikke er sett på som like viktig i Norge som i en rekke andre land.

– Det er litt sånn det er i de nordiske landene. Hvis du reiser lenger nedover på kontinentet, for eksempel til Storbritannia, er jobben som en CMO gjør ofte sett på som mer avgjørende.

Da det ble snakk om outsourcing av markedsføringsoppgaver, var hele panelet enig. De mener at enkelte oppgaver knyttet til posisjonering og merkevarebygging kan flyttes ut til et eksternt byrå, i alle fall når en bedrift er i vekstfasen.

Samtidig ble det påpekt at lover og regler i EUs personvernforordning (GDPR), gir et ekstra argument for å håndtere så mye som mulig internt.

Da en person i salen spurte om forskjeller mellom markedsdirektørens rolle i et B2C-selskap sammenlignet med et B2B-selskap, svarte Bergseth tydelig. Hun mener enkelte undervurderer jobben som må til innen markedsføring, og fremhevet at dette må tas på alvor.

– Mange tenker nok at det er lurt å ansette en ung person i starten til å gjøre disse oppgavene. Det er ofte billigere, og ser derfor veldig bra ut på papiret. Men det å få inn en senior i starten kan være veldig viktig. En god og erfaren CMO vil også kunne oversette kunnskapen sin fra B2B til B2C, eller omvendt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS