
Slik skal en liten cola-produsent fra Sandefjord ta nye markedsandeler
Lokale Grans Bryggeri tar opp kampen med en ny digital strategi
I et marked dominert av internasjonale giganter, tar norske Grans Bryggeri nå en tydelig posisjon med lanseringen av sin nye Cola X-kampanje. Den tradisjonsrike brusprodusenten fra Sandefjord utfordrer brusmarkedet med en digital kampanje som bryter med tradisjonelle reklamekonvensjoner.
Det melder de i en pressemelding.
– I Grans har vi alltid vært opptatt av å tenke utenfor boksen og gjøre ting annerledes. Denne kampanjen representerer en spennende retning og lansering av det nye designet, sier Morten Gran, administrerende direktør i Grans Bryggeri, i pressemeldingen.
– Cola X har allerede bevist sin kvalitet i smakstester, nå handler det om å bygge en emosjonell forbindelse med en ny generasjon forbrukere, sier han.
I motsetning til de store aktørenes massemarkedsføring, har Grans i samarbeid med TRY Opt utviklet en kampanje som går i motsatt retning: Innholdet er skreddersydd for generasjon Z på plattformer som TikTok og Snapchat, med et visuelt språk som bevisst skiller seg fra polert merkevareinnhold.
Det er Ole-Jacob Steen-Hansen og Julie Cappelen fra TRY Opt som er det kreative teamet bak kampanjen.
– Vi har utviklet innhold som ikke føles som reklame, men som naturlig glir inn i målgruppens feed. Det er underholdende, energisk og autentisk – egenskaper yngre forbrukere verdsetter høyt, forklarer Ole-Jacob, som har regissert kampanjen.
Kampanjen representerer en gjennomtenkt satsing for den tradisjonsrike brusprodusenten, som nå aktivt utfordrer de etablerte aktørenes posisjon i markedet.
Med det nye designet og den målrettede kommunikasjonsstrategien tar Grans nå sikte på å styrke Cola X sin posisjon i et konkurranseutsatt marked.
Det nye designet og kampanjen lanseres denne uken.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no